torsdag den 20. september 2012

Ratatouille med babygrøntsager

Klassisk ratatouille

En af de mere eller mindre faste rutiner i mit køkken er med jævne mellemrum at producere en omgang "tomatmarmelade" som jeg døbt den langtidssimrede tomatsovs. Fordi den smager som slik. Med tomatmarmelade på hånden (eller i køleskabet) er aftensmaden sjældent en tidskrævende affære. Og det gode ved den er at du kan bruge tomatsovsen som base i mange forskellige retter. Jeg har bl.a. blogget om penne med tomat og mozzarella, pasta alla amatriciana og pasta med tomat og grov pølse.
 
Som regel har jeg en god ide om hvilken ret jeg vil lave, men som oftest laver jeg en større portion, når nu jeg er i gang, og bryder så hovedet med hvad jeg skal bruge resten af ”marmeladen” til.

Nogle gange er jeg ”heldig” og svaret giver sig selv, som nu, hvor grønthandlerens baby auberginer og mini courgetter simpelt hen var for fristende til at jeg kunne lade dem falde i de øvrige kunder hænder. Så hvad laver man, når man har tomatmarmelade og de fineste baby grøntsager på hånden?
 
Grøntsager til ratatouille

Ratatouille. Den provencalske grøntsagsret er i den klassiske version indbegrebet af det gode franske landkøkken. Og den klassiske version var den jeg først havde i tankerne som en god endestation for tomatmarmeladen. Og den får du da også opskriften på her.
 
Men da jeg nu havde både babycourgetter og babyauberginer ville jeg, nu jeg var i ratatouille territorium, også bruge til at lave i en version, som du måske kender fra filmen, Ratatouille, udviklet af kokken Thomas Keller. Og begge versioner smager rigtig godt.

 
Grøntsager i pande

Thomas Kellers version er grøntsager (auberginer, courgetter, tomater) skiver ultratyndt, lagt på en bund af tomatmarmelade og bagt i ovnen ved svag varme. Den lange skånsomme tilberedning gør at grøntsagernes smag intensiveres, og denne version har virkelig sin berettigelse på trods af den altså er anderledes end den traditionelle.

Det gode ved traditionelle ratatouille er at den kan bruges og varieres i det uendelige. Du kan bruge den som ”sovs” til pasta, tilsætte pølse (af den grove type) og få en rustik ret ud af det. Du kan toppe den med afdryppet yoghurt, feta eller mozzarella eller du kan spise den som den er, som tilbehør til fx ovnbagt kylling.

Ratatouille i panden
 
Det kan være en god idé at riste de forskellige ingredienser på en pande, hver for sig, til de stadig mangler et par minutter og lade dem simre færdig i tomatmarmeladen. På den måde bliver grøntsagerne ikke udkogte, som det nogen gange kan være problemet med den ”klassiske” ratatouille.

Skulle De, kære læser, derimod fået lyst til at prøve Thomas Kellers version af ratateouille fra filmen, så kig med om et par dage. Man kan jo aldrig vide, hvornår en opskrift på nævnte ret – helt tilfældigt naturligvis – dukker op her på bloggen!


Ratatouille af babygrøntsager 
4 babyauberginer i tern       
4 babycourgetter i tern
1-2 løg i tern
½ rød peberfrugt i tern

½ gul peberfrugt i tern
1 glas tomatmarmelade (eller god tomatsovs)
3 fed hvidløg, finthakket
Olivenolie

1. Svits grøntsagerne hver for sig i olien (hvidløg og løg kan svitses sammen) til de er 2 min. fra at være møre, netop møre og krydr med salt og peber.
2. Kom alle grøntsagerne tilbage på panden med tomatsovs og varm igennem til grøntsagerne er færdige. Server varm eller lun. Tilsæt evt. krydderurter som fx persille, rosmarin, timian.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...