tirsdag den 17. januar 2012

Jagten på de perfekte frikadeller



Du kender dem godt. De der perfekte frikadeller, som alle burde kunne lave, men som alligevel kun de færreste kan lave rigtig godt. Jeg har længe godt kunne tænke mig at lave nogle af disse her super lækre frikadeller. Nogle der er saftige, smeltende og fulde af smag. Det er nu ikke lige sådan at fremstille frikadeller af den kaliber hvilket jeg efter flere forsøg har måttet sande.


Jeg har lavet mange spandfulde af gode og hæderlige frikadeller efter forskellige opskrifter og principper. Og selvom de blev gode var det alligevel som om de lige manglede det sidste. Men ved et "uheld" kom jeg de perfekte frikadeller et pænt skridt nærmere. "Uheldet" ville det sådan at jeg ved en fejl fik indkøbt hakket kød med en fedtprocent på 16-20 i stedet for det jeg plejer nemlig 8-12. Frikadellerne blev super gode og du får her både min opskrift samt tips til lækre frikadeller. Forstå mig ret, du får stadig meget lækre frikadeller af kød med 8-12 i fedtprocent, men mere fedtfattigt kød end det synes jeg er mindre velegnet til deller.

Først til tipsene:

1. Rør kødet sejt med salt før de øvrige ingredienser tilsættes. Det kan tage fem minutter. Ved at røre kødet sejt opnår man en god konsistens i frikadellen, som gør den fast, men blød, så den virker for porøs.
2. Brug hakket kød med et relativt højt fedtindhold (mellem 16 og 20%)
3. Du kan bruge både hakket kalv & flæsk el. 100 % hakket svinekød.
4. Du kan sagtens bruge fx hakket okse, lam. Blot skal dette have samme fedtprocent.


5. Brug mælk eller vand som væske. Brug ikke bouillon.
6. Steg frikadellerne i rigeligt olie og smør og sørg for med en ske at hælde lidt af fedtstoffet over frikadellerne fra tid til anden.
7. Det er masser af plads til variationer over dette tema. Du kan fx tilføje krydderurter som persille, purløg, koriander, løvstilke og krydderier som muskatnød og allehånde. Revne gulerødder og andet grønt giver herlige "grønne" frikadeller.

Og så til basis opskriften på rigtig gode frikadeller:

Frikadeller

400-500g hakket svinekød, 16-20%      
1 æg
1 dl. mælk eller vand
1 løg, finthakket el. revet

½ dl (hvede)mel
1 tsk. salt
Friskkværnet peber
Olie & smør til stegning.

1. Start med at røre kød og salt sejt. Rør derefter alle ingredienser undtagen fedtstoffet sammen og lad farsen hvile i køleskabet.
2. Form til frikadeller og steg i rigeligt med fedtstof, som under stegningen fra tid til anden øses over dellerne.

3 kommentarer:

  1. Jeg river gerne løget på rivejern i stedet for at hakke det. Mange børn kan ikke lide de store løgklumper der er i, og det er jeg selv ikke vild med. Bare et lille tip.

    Bruger selv kyllingekød som også er rigtig godt med hakket persille og lidt muskat og ingefær udover de ørige ingredienser du har nævnt.

    Mums :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er det søreme endelig lykkedes mig at lægge et indlæg op om kyllinge frikadeller. Du kan se det her http://smagpaverden.blogspot.dk/2013/05/kyllinge-frikadeller-basic-version.html.

      Og endnu en gang tak for din kommentar.

      Slet
  2. Hej og tak for din kommentar!

    Det er en rigtig god idé at rive løget ned i farsen, for mange bryder sig ikke om stykker af løg i dellerne. Jeg retter opskriften sådan at man kan vælge begge dele – så mange tak for dit forslag.

    Det er sjovt at du lige skulle nævne kyllingekød, for det er kun et par uger siden jeg forsøgte mig med at lave kyllingefrikadeller og de blev et hit hos familien! Jeg har eksperimenteret lidt videre med opskriften og synes man får en endnu bedre frikadelle, hvis man tilsætter kartoffelmel.

    Så hold øje med bloggen de næste par uger, så kommer der en opskrift på kyllingedeller.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...