torsdag den 26. januar 2012

Svensk pølseret


Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg blogger om denne ret. Ved nærmere eftertanke ved jeg det godt. Jeg blogger om den fordi jeg har lavet den. Det er ikke en ret der indgår i det faste repetoire og jeg tror egentlig heller ikke jeg ville have lavet den var det ikke fordi jeg ville prøve at lave noget anderledes end stegte pølser med en mængde gode Grambogaard pølser jeg havde fået tilovers.

Ifølge altid pålidelige Wiki, er svensk pølseret en dansk opfindelse - det er i hvert fald ikke noget svenskerne kender til. Svensk eller ikke - er retten OK at få på bordet en gang imellem. I min version - som er lavet på gefühl - kommer jeg ikke kartofler i men serverer den på kartoffelmos, som man måske kan skimte på billedet. Retten kan sagtens tåle at blive piftet lidt op, så du kan fx prøve med lidt grovere pølser eller give den et skud chili.

Svensk pølseret

Lidt olie
400-500g pølser i stykker        
1 løg i tynde skiver

1-2 tsk. paprika
1 ds. tomatpuré
2 dl. mælk

1. Varm olien på en pande og rist pølser og løg.
2. Tilsæt paprika og rist i ca. ½ minut. Tilsæt tomatpuré og rist den i et minuts tid med de øvrige ingredienser.
3. Tilsæt mælken og varm retten igennem. Tilsæt evt. mere mælk, hvis sovsen er for tyk og smag til og server med kartoffelmos.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...