torsdag den 12. januar 2012

Olympisk koreansk kylling med kål (kimchi)


Jeg tror vist vi alle har vores favoritblogs – jeg ved at jeg har mine. Men hvad er det der gør nogle bloggere i stand til at formidle enhver historie så man har lyst til at fortælle den? Udover lækre billeder er jeg faktisk ikke sikker på at jeg lige kan sætte fingeren på det.

Men jeg ved at David Lebovitz’s blog er en af dem, som bare er god til at fortælle både dagligdagshistorien og den mere ”eksklusive” historie. Og at det er derfor jeg vender tilbage til den igen og igen.

Jeg tror vist også at vi alle har det med at ville afprøve en opskrift vi har fundet på en blog. Så kommer dagligdagen i vejen og jeg enten glemmer retten igen - eller også har jeg ikke lige alle råvarerne ved hånden. Og det var lige præcis tilfældet med denne olympiske kylling fra Korea, som David postede i 2008 (jeg formoder det var under de olympiske lege i Japan og Korea!). Til mit forsvar skal sige, at det ikke er 3 år siden jeg faldt over opskriften.

Nu fik jeg endelig lavet retten. Det er en dejlig smagfuld hverdagsret som har sødme fra honning, umami fra soja og friskhed fra ingefær.
Du kan se hans version her.

Jeg har lavet versionen både med kyllingebryst og med overlår og begge er meget lækre!S pises med ris og kimchi som er hvidkål i en stærk sovs og som fås hos asiatiske købmænd. Dampet grønt passer også godt hertil. David bruger masser af chili i opskriften - det har jeg nu udeladt. Men er du chili-fan så slå dig endelig løs.

Olympisk koreansk kylling

500g kyllingbryst i tern eller
800g kyllingeunderlår uden skind          
Olie
4 spsk. riseddike

3 cm finthakket ingefær
3 spsk. sojasovs
2 spsk. honning
4 fed hvidløg, finthakket

1. Bland honing, ingefær, soja og riseddike.
2. Varm olien op på en pande og brun kyllingestykkerne godt heri.
3. Skru ned for varmen og kom hvidløg ved og steg 1-2 min.
4. Tilsæt herefter sojablandingen og lad retten simre til kyllingen er færdig.
5. Pynt med koriander og server med ris og kimchi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...