mandag den 29. oktober 2012

Mortens and: Andebryst med pommes frites og tilbehør

Andebryst med håndskårne fritter

Som madblogger blogger jeg om den mad jeg selv tilbereder og spiser. Men som blogger finder du også ret hurtigt ud af at nogle indlæg er mere efterspurgte end andre. Og med Google Analytics, der er installeret i blogspots backend, får du mulighed for at se hvilke blogindlæg der får mere ”love” (udtales låååv) end andre. Ikke at jeg laver indlæg efter hvor mange hits jeg forventer at få.  Men jeg kigger jeg selvfølgelig også på tallene.
 
Mange gange er det tilfældigheder, der gør at netop dit indlæg får mange hits, frem for mange andre der har blogget om samme emne. Og andre gange rammer man bare ned i noget, som viser sig at være efterspurgt. Det er mit indlæg om medisterpølse med alternativt tilbehør er et godt eksempel på.

Kartofler til fritter
 
Indlægget er et af de mere populære på bloggen her og søger man på Google efter medisterpølse og tilbehør ligger indlægget, i al beskedenhed, på top to.

Jeg elsker en god medisterpølse, men ofte er det fantasien til tilbehøret det kniber med og det var sådan set grunden til at jeg skrev indlægget. Men for at komme tilbage til hr. and. Hver Mortens aften har vi en tradition her i hjemme at spise and og æblekage, ofte i selskab med gode venner.
 
Andebryst

Også her hænder det ofte at det er tilbehøret der volder problemer, specielt når Mortens aften falder på en hverdag. For tid er en faktor. Det er heldigvis ikke tilfældet i år, hvor det vil sig, at Mortens aften er en lørdag. Så i år er jeg kommet op med tilbehør af håndskårne pommes fritter. Og er du rigtig i stødet kan du lave en hjemmerørt Bernaise til. Ovnbagt græskar og en efterårssalat med granatæblekerner er godt til. En anden mulighed er salat med figner og valnødder, som jeg bloggede om her.

 

Opskriften på fritterne finder du her. De steges ad to omgange. Billedet nedenfor viser, hvordan fitterne skal se ud (ca.) efter første stegning.

Fritter efter første stegning


Andebryst og ovnbagt græskar med rosmarin og timian
1 stk. andebryst pr. person         
Havsalt & peber
Olivenolie  


1 græskar i tern (fx butternut, eller hokaido)
2 spsk- god olivenolie
2-3 kviste af timian, hakket fint

 
1. Skindsiden på andebrystet ridses. Læg andebrystet med skindsiden nedad på en varm pande uden fedtstof, således at andefedtet smelter-
2. Brun andebrystet grundigt ved høj varme og krydr med salt og peber. Steg andebrystet færdig ved svag varme eller steg det færdigt i ovnen ved 180 grader i ca. 10-20 min. alt efter hvor rødt du foretrækker det. 3. Græsker skrælles og skæres i tern og lægges i et ovnfast fad. Blandes med olivenolie, havsalt og de finthakkede krydderurter. Bages ved 200 grader ica. 15-20 min. eller til det er mørt.
4. Opskriften på fritter finder du, som nævnt, her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...