mandag den 19. november 2012

Salat af spidskål med granatæble


Det er ikke så tit jeg får mails fra læsere, men for ikke så længe siden modtog jeg en mail, fra en der ville vide hvordan jeg havde lavet salaten, som var en del af tilbehøret, i indlægget om andebryst med pommes frites.

Salaten var egentlig bare ment som et forslag af tilbehør til retten og jeg lagde derfor ikke fremgangsmåden op sammen med indlægget. Men siden jeg nu har fået en forespørgsel på den og fordi det er en af mine ”standard salater”, jeg rigtig tit laver, vil jeg gerne dele opskriften (og man skulle da også være et skarn, hvis man lader muligheden for et blogindlæg passere uudnyttet hen).

Måden jeg laver denne type salat på er ganske simpel. Det starter med at jeg køber lidt forskellige grøntsager, som jeg hen over de næste par dage kan komme i salatskålen. Om efteråret og vinteren, hvor salaten stammer fra, kan det fx være romaine, spidskål, rødkål, granatæble, agurker og peberfrugter. Især kan jeg godt lide at tilføje små agurker som sælges hos grønthandlerne og som er søde i smagen og knap så vandede.
 
Ingredienser til salat

Jeg skærer en lille smule af hver i mindre stykker til jeg har en god farverig blanding. Der er ingen præcis opskrift, det er mere end fremgangsmåde. Så laver jeg en dressing af ca. lige dele olivenolie og hvid balsamico og smager til med salt og peber. Ofte vender jeg lidt hakket mynte, persille eller andre krydderurter i.

Især med mynte er det vigtigt ikke at komme for meget i, da det hurtigt kan blive for dominerende. En lille smule, dvs. ca. 2 stilke som hakkes fint giver en et frisk strejf af mynte og det er alt hvad der skal til.

Hakket spidskål og mynte

Og så er det i øvrigt den ”marokkanske” mynte du skal gå efter og ikke svejtsisk mynte også kaldet pebermynte, der smager af pebermyntebolsjer.

Salaten kan varieres med allehånde slags forskellige salater, kål, grøntsager, frugt og dressinger alt efter hvad den skal fungere som tilbehør til.
 
Hakket peberfrugt og agurk
 
Salaten passer godt til de fleste slags stegt kød, som fx kofta i tahin og fisk, men fungerer også glimrende som tilbehør til gryderetter som fx spaghetti med kødsovs. Så ved du ikke hvad du skal servere til aftensmaden i dag får du her et bud!


Her er en ca. opskrift på salaten som afbilledet.

Salat af spidskål og granatæble

¼ spidskål, fintstrimlet
Lidt rødkål, fintstrimlet               
1-2 små agurker i tern
2 kviste mynte, finthakket
½ granatæble (kernerne)

½ peberfrugt i tern
1 spsk. olivenolie
1spsk. hvid balsamico
Salt
Peber

1. Bland grøntsagerne sammen i en slatskål.
2. Kom olivenolie og balsamico over og bland godt sammen
3. Smag til med salt og peber og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...