søndag den 29. juli 2012

Pasta med tomat og grov pølse


Pasta, tomat og pølse

Madbloggere har det med at glemme. I hvert fald fandt jeg mange sætninger af typen ”Jeg havde helt glemt hvor godt frisk pasta smager”, da jeg for nylig søgte på hjemmelavet pasta. . Måske er det fordi vi laver de samme ting i en periode, finder så nogle nye ting, og lader ”gamle” blive glemt en smule.

Alle tuder os ørerne fulde af at vi skal spise fuldkorn. Og hjemme hos os er vi hoppet med på vognen. Specielt når nu økologisk fuldkorspasta fås på tilbud i snart sagt ethvert super marked. En gang imellem drister vi os til at spise lidt pasta, der er lavet på, oh gru, lyst mel. Men konsekvensen er at der er længere imellem at jeg hiver pastamaskinen frem (jeg vil gerne tro at det er derfor og overhovedet ikke har noget at gøre med at pasta kræver tid og overskud).



Og der er ikke noget galt med fuldkornspasta. Det er sundt, smager godt og kan du li’ din pasta al dente er fuldkorn taknemmeligt. Men vil du have mere raffinerede pasta retter er der kun en ting der duer. Og det er frisk pasta lavet på æg. Masser af æg(geblommer). Man kan købe frisk pasta lavet på æg. Men pas på, meget af den pasta der sælges som frisk er lige så spændene som kogt tapet. 

Pasta, tomatmarmelade og pølser

Heldigvis findes der også udmærket tørret pasta på æg til de dage, hvor tiden til at finde pastamaskinen frem og lave pasta fra bunden eller handle ind ikke er stil stede. På de dage kan jeg stege lidt grov pølse på pande, tilsætte masser af langtidssimret ”tomatmarmelade”, som jeg har skrevet om her, og hælde mængder af friskkogt pasta lavet på æg i sovsen.

Og det er på sådan en dag at man som madblogger kommer i tanke at man har glemt hvor godt pasta med æg smager. Og når man er færdig med at glemme hvor godt pasta med æg er, kan man begynde at huske på hvor godt hjemmelavet pasta (med æg er). Og der er nu det er en god idé at støve sine hjemmelavet pasta ”skills” af. Derfor søgningen på hjemmelavet pasta. Det må dog vente til en anden god gang. I mellemtiden har jeg en masse fuldkornspasta der skal, hmm, konsumeres!


Pasta, med tomatmarmelade og grov pølse

4-500g grov pølse i skiver         
Lidt olivenolie

300g tomatmarmelade
500g god pasta

1. Svits pølserne i olivenolie på en pande og kom tomatmarmeladen ved. Lad det simre til pølserne er er færdigkogte. Smag til og spød evt. op med mere vand eller sovs.
2. Kog pastaen al dente og bland med saucen. Drys med basilikum og server.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...