søndag den 12. august 2012

Olympisk koreansk kylling med kimhi



Da jeg for noget tid siden bloggede om denne ”olympiske” kylling havde jeg gjort mit hjemmearbejde godt nok. Opskriften havde jeg fundet ovre hos en af mine favorit bloggere, David Lebovitz og jeg havde fået det indtryk af at opskriften havde noget med de olympiske lege i Seoul, 1988 at gøre. Det havde den sådan set også.

Honning, riseddike, ingefær og hvidløg


Hvad jeg ikke vidste var at opskriften kom fra en konkurrence udskrevet af et amerikansk fjerkræ firma og er opkaldt efter de olympiske lege i Seoul 1988. David Lebovitz havde så fået den igennem en amerikansk kogebogsforfatter Arthur Schwartz.



Jeg kan ikke fortænke dig i at tro at opskriften er meget amerikansk og det er den så altså også for en del. Men det er faktisk en ret som er typisk for det koreanske køkken. I hvert fald hvis man som Lebovitz skruer op for frisk ingefær og bruger riseddike.

Gad vide om der også bliver en engelsk London 2012 kylling. Hvis den er lige så god som denne fra Seoul er jeg på!
Olympisk koreansk kylling

800g kyllingeunderlår uden skind       
Olie
4 spsk. riseddike
4 fed hvidløg, finthakket

3 cm finthakket ingefær
3 spsk. sojasovs
2 spsk. honning
Koriander til pynt

1. Bland honing, ingefær, soja og riseddike.
2. Varm olien op på en pande og brun kyllingestykkerne godt heri.
3. Skru ned for varmen og kom hvidløg ved og steg 1-2 min.
4. Tilsæt herefter sojablandingen og  kyllingen simre til den er færdig, vend nogle gange undervejs.
5. Pynt med koriander og server med ris og kimchi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...