torsdag den 6. december 2012

Græskar med tahin, valnødder og granatæble

Græskar med tahin, valnødder og granatæble

Nogle kogebogsforfattere har en helt umiskendelig stil som kan give meget inspiration. Yotam Ottolenghi og Sami Tamimi, der har flere spisesteder i London, er to kokke, der har udviklet en særlig levantinsk-orientalsk stil, som på mange måder skiller sig ud fra det vi ellers er vant til herhjemme.

Overvægten er helt klart på frugt og grønt - eller rettere: frugt og grønt spiller en langt mere prominent rolle. Og de mange flotte farver gør maden - vegetarisk eller ej - ekstrem flot og appetitvækkende.

De to herrer jonglerer med mange ingredienser jeg selv holder af at bruge, om end mange gange kombineret på nye og overraskende måder. Kvæder, græskar, auberginer, tahin, granatæbler, nødder, sweet potatoes og lam indgår i mange spændende opskrifter, med fuld knald på farver og smag.
Græskar udkernet, udskåret og bagt
For dem der kan lide at flirte med denne orientalske stil er der masser af inspiration af hente i kogebøgerne, Plenty og Ottolenghi. Og for dem der bare vil have nye ideer til nye råvarer eller inspiration til grøntsagsretter, er der masser at hente. Jeg har endnu ikke fået fat i deres seneste kogebog, men hvis de to andre er nogen indikation, er der ingen tvivl om at vi bliver beriget med en samling fantastiske opskrifter. Og nogle af de opskrifter fra bogen, der er frigivet på nettet ser i hvert fald fabelagtige ud.

Og det er netop en af de opskrifter som er udgangspunktet for dette indlæg. 
 
Somme tider overvejer jeg hvilket tilbehør, der vil stå godt til en hovedret. Ottolenghi og Tamimis bøger får mig til at overveje, hvilken hovedret jeg vil servere til deres farvestrålende grøntsagsretter.

Bagt græskar, mynte, persille, tahin og granatæble
Sådan var det også med denne servering med græskar, tahin, valnødder, granatæble, persille og mynte, som jeg havde kastet min kærlighed på. Det fine ved denne grøntsagsservering er kombinationen af det søde græskar, friskheden i mynte og granatæble og den smagfulde cremede tahin.

Ottolenghis græskar passer godt til fx et stykke stegt kød, lam eller helstegt kylling. Jeg valgte at blive i det orientalske og erhvervede mig nogle gode merguez pølser. Merguez pølser er krydrede marokkanske pølser lavet på okse- og/eller lammekød og som bl.a. købes hos halalslagteren.

Græskar, merguez pølser og rødkålssalat
 
Græskar med tahin, valnødder og granatæble
500g Hokkaido græskar i tern (ca. ½ græskar)      
1 spsk. olivenolie
Havsalt
Peber
½ granatæble (kun kerner)
 

½ dl. tahin
½ dl. vand
1 håndfuld hakket persille
1 håndfuld hakket mynte
50g valnødder

 
1.Vend græskar tern i olivenolie og krydr med salt og peber. Bag 20-30 min. ved 180 min. til mørt. Lad det køle af.
2. Pisk med en gaffel tahin og vand sammen til en tyk pasta. Juster med vand til du har en velsmagende dressing. 3
3.  Arranger græskar på et fad tallerken og kom tahin dressingen over.
4. Drys gavmilde mængder af persille, mynte, valnødder og granatæblekerner over og server.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...