fredag den 7. juni 2013

Fiskefrikadeller af torsk

Fiskefrikadeller
Jeg læste en gang på en madblog at man aldrig skal starte et indlæg med at undskylde. Så det vil jeg straks undlade at følge. Undskyld! Nu vil du måske gerne vide hvorfor jeg sådan helt uopfordret undskylder. I så tilfælde må du væbne dig med en smule tålmodighed.

For lidt over en uge siden bloggede jeg om en thailandsk ret af oksekød stegt med cashew nødder. Udover at smage forrygende er retten en måde at være fleksibel på i forhold til mad og vejr: retten passer nemlig rigtig godt til sommervejr samtidig med at den ikke er mindre forrygende skulle sommervejret fejle og du finder dig selv våd, kold og gennemblødt som jeg gjorde her. Og derfor var mere i humør til nærende simre retter end let sommermad.
Torskefilet og torsk skåret i tern 
I går, da jeg lavede disse var vejret imidlertid strålende, om end jeg ikke kan sige det samme om min fleksibilitet. Planen var at lave fiskefrikadeller. Og den plan blev overholdt. Hvorfor De, kære læser, også får opskriften på dem her.

Men sagen er imidlertid den at jeg hos min fiskehandler fik et usædvanlig prægtigt stykke torsk. Og straks jeg fik øje på det tænkte jeg ved mig selv at det ville være synd at omdanne det til fiske deller.

Torsk

Men da jeg ikke i samme øjeblik kunne komme i tanker om en bedre ret med torsk, blev det til deller. Fair nok.
 
Torskefars til blanding

Men ikke særlig eksotisk. I hvert fald ikke lige så eksotisk som den torsk i kokos, rød karry, limeblade og citrongræs jeg tænker på at jeg kunne have lavet. Og muligvis gjort dette indlæg mere fornøjeligt for Dem, kære læser, hvilket altså er grunden, til at jeg undskylder.

Fiskefrikadeller og glaskål
Men i det mindste har jeg givet dig en idé til hvad du kan tilberede, skulle du finde dig selv med et stykke torsk, der er for flot til fiskedeller. Server med kartofler og glaskål med sennep, dild og sorte oliven.

Fiskefrikadeller af torsk
500g torskefilet, skåret i tern      
¾ tsk. salt
1-2 æg
1 løg, revet
½ dl. kartoffelmel
½ dl. mel
1, 5 dl. mælk
Olie og smør til stegning

1. Blend alle ingredienser undtagen smør med en stavblender, og lad farsen hvile ½ time i køleskabet.
2. Form til frikadeller og varm smør og olie op på en pande. Giv dellerne ½ minut ved højeste varme og giv dem derefter 3 min. ved svag varme.
3. Vend og steg på samme måde den anden side, eller til gennemstegt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...