tirsdag den 11. juni 2013

Kinesisk broccoli i østerssovs

Broccoli i østerssovs

Det kan godt være at børn ikke kan li’ rosenkål. Til gengæld er de fleste ret vilde med broccoli, i modsætning til mange voksne jeg kender. Faktisk husker jeg at jeg som barn synes godt om de saftige og let sødlige grønne stængler og blomster. I dag kan jeg stadig godt li’ broccoli uden jeg dog synes den i sig selv er det mest spændene du kan servere. Men ret skal være ret: som tilbehør er dampet broccoli ikke helt tosset.
Broccoli i østerssauce er en klassisk kinesisk ret, som dog også findes mange andre steder i Asien og er glimrede som tilbehør til fx nudler eller fisk. Men rent faktisk synes jeg den fungerer bedst som en ret blandt flere forskellige idet smagen er så lækker i sig selv, at retten ikke behøver være tilbehør.

Faktisk havde vi en ”voksen” medspiser til kyllingefrikadeller for et par uger siden. Og for at tilgodese vores ”jeg er ikke til dampet broccoli” voksne tilberedte jeg udover dampet broccoli også denne ret.


Som hun, nærmest egenhændigt – og med velbehag - pudsede af som englænderne siger. Men den dampede broccoli ville hun ikke have noget med at gøre. Så den fik vi for os selv. Så det kan da godt være at der er børn der ikke gider spise deres grøntsager. Men så igen, mange voksne er ikke stort bedre. Og har du en af disse voksne på besøg kan du passende servere broccoli i østerssovs!

Kinesisk broccoli i østerssovs
1 broccoli, delt i blomster og stok    
1-2 spsk. olie, evt. sesam
2 cm ingefær, finthakket
4 spsk. vand
4 spsk. østerssovs
2 spsk. sesamfrø, ristet

1. Damp broccoli ganske let, fx i mikroovn. Stok skal have ca. 3 min. og blomster ca. 1 minut. 2. Varm olien op på en pande og svits inefær i ca. 1 minut under omrøring. 3. Tilsæt broccoli vand og østerssovs, og rør godt rundt. 4. Lad det koge lidt ind i et et par minutter. 5. Smag til og pynt med sesamfrø og evt. lidt mynteblade

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...