tirsdag den 2. juli 2013

Southern fried svinekoteletter i kærnemælk og majsmel

 
Svinekoteletter er så dansk som det kan blive og behøver ikke anden tilberedning end en hurtig tur på grillen og måske noget så udansk som lidt reven citronskal. Men svinekød og citron går bare fantastisk godt sammen, som fx i den græske genistreg, souvlaki.
 
Og selv om citronerne lige nu er fantastiske og fulde af saft, skal det nu ikke forhindre mig i afvige fra den slagne vej. Om ikke andet så kommer i hvert fald inspirationen til disse svinekoteletter fra et varmt sted, nemlig de amerikanske sydstater. I det mindste tror jeg der er varmt.

Svinekoteletter

Anyways, har jeg det med at hamstre ingredienser til blog indlæg. Og for noget tid ville jeg gerne have lavet et indlæg om southern fried chicken, som er kylling marineret i kærnemælk og dernæst paneret i majsmel og stegt i rigeligt med olie, til sprød perfektion. Møjsommeligt fik jeg købt alle ingredienserne. Til min store fortrydelse opdagede jeg at det majsmel jeg havde købt – helt i tråd med tidens ånd – var lavet på fuldkorn, hvilket desværre (og her håber jeg ikke at forhærdede fuldkorns og spelthippier vil tage mig det ilde op), for at sige det diplomatisk, er mindre egnet til denne ret.
 

Så der røg det indlæg. Og i skabet røg fuldkorns majsmelet. Men så fik jeg den idé at blande halvt majsmel og halvt hvedemel. Og skal jeg sige det selv var det et af mine lysere påfund (og det siger vel ikke så lidt om min intelligens at der ikke skal mere til for at opnå betegnelsen ”lysere påfund). I hvert fald resulterede blandingen i en sprød og lækker ”overfrakke til svinekoteletterne som altså kom til at erstatte kyllingen.
 
Koteletter, mel og tabasco

Metoden er god til mange stykker kød som fx kylling, svinekød og fisk som rødfisk, torsk eller rødspætte. Du kan iblande paneringen forskellige friske krydderurter som timian, oregano eller salvie for at give ekstra smag. Og så lige et par dråber Tabasco som prikken over i’et.

Koteletter med tilbehør

Så skulle De, kære læser, også uforvaret komme til at købe fuldkorns majsmel, har De hermed et forslag til hvad De kan anvende den til.

Southern fried svinekoteletter i kærnemælk og majsmel
4-500g svinekoteletter     
3 spsk. hvedemel
3 spsk. majsmel
2-3 dl. kærnemælk
1 tsk. salt
½ tsk. sød paprika
1½ dl. olie (fx solsikke)
Evt. et par dråber Tabasco

1. Læg koteletter i et fad el. en dyb tallerken, hæld kærnemælk på til de er dækket. Dæk med film eller folie og lad det marinere i køleskabet i nogle timer eller natten over.
2. Bland majsmel, hvedemel, paprika og salt sammen og vend koteletterne heri, til en pæn portion, bliver hængende,
3. Varm olien op i en pande og steg koteletterne ved middelvarme til de er gennemstegt, ca. 4 min. på hver side,
4. Server evt. med Tabasco.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...