fredag den 5. juli 2013

Thai stir fry Pad Krapow: svinekød med sød basilikum og nudler

Thai køkkenet byder på noget af det lækreste mad og det er ikke tilfældigt at det hurtigt er blevet en personlig favorit og noget jeg tit laver. Af den årsag har jeg efterhånden opbygget mig et godt basislager af fornødenheder, så jeg kan lave en god omgang thai mad.

Jeg har østers- og fiskesovs samt rød og grøn karrypasta på køl. Citrongræs, galanga og limeblade på frost og kokosmælk i køkkenskabet.
Rødløg og hakket kød 
Denne ret har været i mit repertoire i nogle år. Jeg tror nok jeg første gang så retten ovre hos Foodfanatic, men jeg har efterhånden lavet den så mange gange (med de variationer der opstår til følge) og skelet til andre opskrifter, at jeg ærlig talt ikke ved om retten er noget man vil kunne genkende i Thailand.

Sojasovs, fiskesovs og østerssovs

Fx er min version modsat foodfanatics uden bønner, med østerssovs og så har jeg trods foodfanatics råd alligevel forvekslet hellig basilikum, med sød basilikum, som smager lidt af anis. Endelig serverer jeg retten med nudler og ikke med ris.

Sød basilikum og nudler

Jeg ved ikke hvor alle variationerne kommer fra, men udviklingen i har gjort retten til et hit herhjemme. Så jeg takker alle inspirationskilderne, der har gjort denne thailandske ret til min helt egen.  
Pad krapow

Thai stir fry Pad Krapow: svinekød med sød basilikum og nudler
2 spsk. olie
1 rødløg, skivet
2 cm ingefær, skrællet og hakket      
2 fed hvidløg, finthakket
400gr hakket svinekød
2 spsk. sojasovs
2 spsk. østerssovs
2 tsk. fiskesovs
250gr ægnudler
2 kviste sød thai basilikum

1. Varm olien op og svits løg i et par minutter.
2. Ingefær og hvidløg svitses med under omrøring i ca. 1 minut, hvorefter kødet tilsættes og brunes.
3. Når kødet er brunet kommes, soja-, fiske- og østerssovs ved og kødet simrer færdig ved middel varme. Basilikum vendes i, når der mangler ca. 1 minut.
4. Nudler koges med 2 tsk. salt, drænes og skyldes i koldt vand. Kom nudler tilbage i gryden og bland med kødet. Smag til med ca. 2 spsk. yderligere af soja og østerssovs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...