fredag den 2. august 2013

Frugtsalat med hvide ferskner, abrikoser, kirsebær og basilikum

 

Hvis jeg udelukkende skulle vælge mine ferierejsemål efter maden, ville Italien helt sikker ligge i toppen af listen. Fordi maden er så god er det let at glemme at der også er mange andre gode ting. Men heldigvis blev vi mindet om at Italien, udover udsøgt mad og gode spisesteder, også byder på flotte byer, en smuk kystlinje og ekstremt venlige og gæstfrie mennesker. For i år er familien og jeg nemlig draget på ferie til Sardinien, hvor vi bor på hotel Gli Eucalipti i Alghero (og nej indlægget er ikke sponsoreret og jeg betalt hele rejsen selv).

Hvide ferskner på markedet i Alghero
Hvis du er et madøre vil du sikkert ønske at have eget køkken fordi du bliver tilbudt råvarer du måske kun har hørt eller læst om og som du selvfølgelig ønsker selv at prøve kræfter med. Heldigvis for mig er jeg nu faktisk et sted med et beskedent køkken, som giver lidt frihed, om end denne frugtsalat med hvide ferskner ikke kræver meget andet end en kniv og et skærebræt.
Hvide ferskner har en smule fastere (og hvidt) frugtkød og en mere parfumeret smag end de almindelige ”gule” ferskner og jeg var så heldig at finde dem mens jeg snusede rundt på onsdagsmarkedet i Alghero, hvor de lå sammen med nogle ovale blommer.
 

Da jeg spurgte til blommerne fik jeg prompte stukket et eksemplar i hånden, som stadeholderen først rullede en smule mellem håndfladerne for at frigive frugtsaften. Og da jeg satte tænderne i den blev jeg belønnet med en fast og saftig blomme med en syrlig-sød smag, hvorefter jeg belønnede sælgeren ved at tage et kilo af hendes hænder.
 
 
Basilikum, der i Italien ofte sælges i store bundter, går, hvor mærkeligt det end lyder, ret godt til frugt, men du kan sagtens bruge mere ”traditionelle” urter som mynte eller citronmelisse til en frugtsalat som denne her.

 
Og skulle De, kære læser, være så heldig at finde en bod med hvide ferskner, kan De belønne Dem selv med en delikat og forfriskende frugtsalat, som følger:
 
Skær to hvide ferskner, tre abrikoser og to blommer i både og udsten en håndfuld kirsebær. Skær 4-5 blade basilikum i fine strimler og bland hele herligheden sammen. Buon appetito!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...