tirsdag den 13. august 2013

Markedet i Alghero


En af de ting jeg elsker, når jeg er ude at rejse, er at besøge det lokale marked, hvis der er et. Og I år er jeg så heldig at det lokale onsdagsmarked i Alghero på via Emilia ligger lige bag ved Gli Eucalipti, hvor vi bor. At dømme ud fra udbuddet af varer og opbuddet af handlende på markedet må det være et kæmpe tilløbsstykke for både lokalbefolkning og turister. Faktisk er markedet så overvældende at det er svært rent faktisk at få købt noget.


Der er alt fra virkeligt lækkert og prisbilligt kogegrej som pastamaskiner (nogle i gigantstørrelse), mokkakander til at lave espresso, tøj og tingel tangel som mobilcovers, tasker mv. Størstedelen af tiden står jeg bare og sluger indtrykkene med øjnene og fantaserer om ting alle de lækre produkter kan bruges til i et køkken.
Starten af markedet har en stærk overvægt af tøj, tasker og isenkram og havde jeg haft plads i kufferten havde jeg fyldt den op med en mokkapande, en lækker italiensk pande til pasta og en massiv bradepande, der kun kostede 7 euro, hvilket jeg stadig den dag i dag ikke begriber.

 
Set med madøjne er det i den bagerste del af markedet det sjove begynder. Her er alt fra kæmpe stykker af peccorino ost, sardiske pølser en masse til torrone nougat.  


Sardiske pølser er vidunderlig rustikke i både konsistens og form og i det sardiske køkken bruges de både i pasta retter og som antipasti med grillede grøntsager og andre skinker og pølser.
Som på alle andre sydlandske markeder er der et bugnende udvalg af frugt og grønt. Og på markedet i Alghero jeg var så heldig at finde hvide ferskner, som jeg udover at snacke døgnet rundt også brugte til italiensk morgenmad og frugtsalat.

Jeg er ikke den store blommekender, så der skal ikke så meget til for at prøve noget nyt. Stadeholderen gav mig en smagsprøve på disse, hvis jeg har forstået det rigtigt, særligt sardiske blommer (Susine limuninca, hvis jeg har tydet skiltet rigtigt). Da jeg tog min første bid blev jeg mødt af en virkelig lækker syrlig og sød blomme.

Så snyd ikke dig selv for at prøve disse, hvis du en dag skulle befinde dig på Sardinien.
 
Det er så nemt at blive overvældet af overfloden at jeg stadig sparker mig selv over ikke at få købt nogle af de smukke tomater og borlotti bønner med hjem. Til gengæld fik jeg tanket så rigeligt op på peccorino og pølse. Og så lige en god portion zucchini blomster, som jeg kun har læst om, men aldrig smagt.  Blomsterne, der har en fin og mild smag af squash, vendes i mel og steges i rigeligt med olivenolie


 
Markedet byder udover sardisk peccorino og pølse på bl.a. torrone nougat, som er lavet på honning, mandler, nødder og æggehvider. Torrone nougat er en af de ting som catalanerne, der engang har regeret på Sardinien, har bragt med sig til øen og som nu betragtes som noget typisk sardisk.
 
 
Catalansk eller sardisk så er det svært at stoppe med at spise nougat når du først er startet. Så for ikke at løbe tør ved hjemkomsten har vi medbragt 2 kg torrone nougat. Og til at spise til alle herlighederne er der det allestedsnærværende sardiske fladbrød, pane carasau, der serveres til alle måltider.

Så selv om jeg blev noget overvældet, som du kan se, fik jeg da alligevel en del med hjem. Og det kan jeg ret godt leve med.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...