fredag den 23. august 2013

Etiopisk doro wot med injera




De seneste mange indlæg har handlet om Italien, nærmere betegnet Sardinien, og italiensk mad, og det er nu på høje tid at lukke kapitlet (læs: jeg kan ikke presse citronen mere). Men den etiopiske doro wot, kylling i spicy sauce og hårdkogte æg, er på sin vis en italiensk ret, for Etiopien var en kort overgang - i det forrige årtusind - faktisk besat af Italien. Hvilket er grunden til at man på nogle etiopiske menukort finder kendte og elskede etiopiske klassikere som tiramisu, lasagne og spaghetti. Ret skægt i forhold til at det italienske og etiopiske køkken er så forskellige som noget kan blive.

Det er lang tid siden jeg sidst har lavet doro wot og jeg kan kun gå så lang tid uden at crave etiopisk mad. Når min craving så melder sig starter jeg som regel "blødt ud" med at søge efter information og opskrifter. Jeg har faktisk tidligere uploadet en hurtigere version af doro wot, men siden har jeg på youtube fundet en autentisk fremgangsmåde og afprøvet den med glimrende resultat. Så du får her min nyeste version af en autentisk etiopisk doro wot.


Men lad mig advare dig. Fremgangsmåden tager tid. Lang tid. Flere timer faktisk, Til gengæld får du en helt forrygende og autentisk smagende doro wot, som i Etiopien ofte spises til helligdagene (statsreligionen i Etiopien er kristendom). Man starter med at hakket et bjerg af løg, som tørsteges i 40-45 min. ved svag varme. Herefter tilsætter man en klassisk etiopisk krydderblanding, berbere, som hovedsageligt består af paprika og en masse andre krydderier, som igen tørsteger i 40 min, med løgene.

 
Så følger rigelige mængder smør og løg og krydderblandingen simrer til en pasta. Nu er man så klar til at tilsætte kyllingelår befriet for skind og lidt vand. Og hele herligheden simrer igen i 45 min. eller til kyllingen er færdig. Hårdkogte æg simrer med de sidste par minutter.

 
Og mens denne ret skal serveres med etiopisk injera fremfor lad os sige italiensk brød kan jeg ikke se noget forkert i en tiramisu og en espresso til dessert.
 
Etiopis doro wot
800g løg, hakket
2 spsk. sød paprika
2 tsk. spidskommen        
2 tsk. koriander
½ tsk. gurkemeje
½ tsk. allehånde
½ tsk. bukkehorn
½ tsk. kardemomme
1 kg. kyllingeunderlår uden skind
3 fed hvidløg
4 hårdkogte og pillede æg
100g smør
1 tsk. salt
3 dl. vand

1. Tørsteg løg i ca 40 min, ved svageste varme og under omrøring. Det kan være en god ide at koge æggene og evt. pille skindet af kyllingelårene imens.
2. Tilsæt alle krydderierne undtagen (dog ikke salt og hvidløg) og tørsteg vider ved svageste varme i ca. 40 min. yderligere.
3. Tilsæt smørret og steg videre ved svageste varme i ca. 30 min. og under omrøring.
4. Tilsæt hvidløg og steg videre under omrøring i ca. 10 min.
5. Nu tilsætter du salt samt vand og lader det simre i 20 min. inden du tilsætter kyllingelårene, som koger med i 45 min. Tilsæt om nødvendigt mere vand. Husk dog på at saucen skal være tyk. Tilsæt hårdkogte og pillede æg, de sidste 5 min. af kogetiden. Server med etiopisk injera.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...