tirsdag den 27. august 2013

Nekatarinmarmelade


Jeg har tidligere skrevet indlæg om frugtsalat med friske figner og at jeg nemt kan spise 10 stk. frugt på en dag (det er dog sjældent jeg kommer helt derop). En af grundene til mit ”overdrevne” indtag af frugt er at jeg har langt til arbejde; en afstand jeg dagligt tilbagelægger på cykel – frem og tilbage og i al slags vejr. Så i løbet af dagen består mange af mine ”mellemmåltider” af et stykke frugt og om aftenen er jeg tit set sætte en skål frugtsalat med de fantastiske Reine Claude blommer til livs.  


Med et sådant frugtforbrug sker det ret sjældent at jeg har noget frugt, der skal bruges op her og nu. Men ikke desto mindre fandt jeg mig selv med en gang nektariner, der skulle bruges - nu og her.
På trods af at jeg ikke er den store marmeladespiser og selvom jeg faktisk havde flere alternativer at vælge imellem, var det marmeladen der – i videnskabens navn - løb af med valgsejren. Jeg har nemlig altid haft svært ved at få en marmelade til at holde sig i mere end et par uger (jeg ønsker ikke at bruge Atamon eller andet) og så kom jeg i tanke om at man i gamle dage henkogte sin marmelade for at få den til at holde længere.
 

Og hvis jeg har forstået det rigtigt, betyder henkogning at du kommer dit færdige syltetøj (eller hvad det nu er der skal henkoges) på glas, skruer låget på, sætter glassene i en gryde med vand der koges i ca. 10 min., således at du slipper af med en hel del mikroorganismer, der ellers ville formere sig i glasset.


Inden jeg kom marmeladen på glas blendede jeg den for at få den glat og cremet. Nektarinmarmelade får efter kogning en smuk rød farve, faktisk lidt ligesom kvædemarmelade. Og så smager marmeladen i al beskedenhed fantastisk. Så selv om jeg ikke er den store marmeladespiser, kunne jeg godt finde på – bare en gang imellem, og i hvert fald til kvædesæsonen starter - at lade nektarinerne blive overmodne.

  
Nektarinmarmalade
800g nektariner        
325g sukker
Saft af ½ citron
Skallen af en citron, revet
1. Udsten nektarinerne og skær dem i mindre stykker.
2. Bland alle ingredienserne i en kasserolle og lad det koge ved svag varme i ca. 30-40 min. til marmeladen har fået en smuk rød farve. Smag om nødvendigt marmeladen til undervejs med mere sukker eller citron
3. Blend marmeladen og kom den på glas. Skru låget på.
4. Fyld en gryde med kogende vand og sæt syltetøjsglassene i gryden. Lad det simre i 10-15 min. Lad glassene køle helt af inden marmeladen evt. opbevares på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...