fredag den 30. august 2013

Skinkeschnitzler med kartofler og tilbehør


I min hverdag er kartofler noget der skal planlægges, for som regel er der ikke tid til at skrælle kartofler og få dem stegt inden aftensmaden. Jeg ved godt at man kan få pommes frites, kartoffelbåde og andre "kartoffelprodukter" som det så fint hedder i supermarkedet, men jeg må nok erkende at jeg har opgivet dem. De bliver bare aldrig ret spændene, men tro mig, kunne jeg li' dem ville vi spise en del flere kartofler en tilfældet er nu.

Her er nye kartofler fantastiske. Ikke alene smager de rigtig godt, men de skal blot skrubbes. Ingen grund til at finde kartoffelskrælleren frem her, selvom jeg nogle gange gør det. Og da de er så spæde som de er tilberedningstiden også væsentligt reduceret.


Så det jeg gør er at varme ovnen op, imens jeg skrubber kartoflerne. Så skærer jeg dem over på langs, vender dem i lidt olivenolie og salt, og lægger dem med snitfladen nedad. Og så i ovnen ca på fuld skrald i 20-25 min. eller til kartoflerne har en flot gylden farve og er møre. Imens forbereder jeg salat og når kartoflerne er ved at være der, smider jeg skinkeschnitzlerne på en varm grillpande, ca. 3-4 min. på hver side eller til de er færdige.

 
Så selv om der skal lidt "selvkoordinering" til, betyder at vi trods alt får "rigtige" kartofler på en hverdag. Og det er som jyderne, siger ikke så ringe endda.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...