tirsdag den 1. oktober 2013

Figenmarmelade



Selvom jeg anser mig selv for at være gastronomisk nysgerrig, er der en del madkategorier, som kun har en akademisk interesse. Da jeg kun sjældent spiser morgenmad fylder marmelade ikke ret meget i mit madliv og det er derfor ikke noget jeg laver ret meget af endsige blogger om. Dog har jeg blogget om kvædemarmelade og citronmarmelade.

Det til trods ville jeg ønske at jeg kunne lave sublimt syltetøj. Men der er - sandt for dyden - også en anden grund til at skrive om figenmarmelade. Og det er at jeg elsker friske figner. Den korte sæson gør det umuligt at få nok og for nogle dage siden så jeg et glas figenmarmelade hos min grønthandler.
<>

Og det er, tænkte jeg, vel en god måde at "gemme" fignerne på. Og da der samtidig var figner købte jeg et ordentligt læs med den skumle bagtanke at spise den ene halvdel og sylte den anden. Så efter at have stukket hånden ned i posen mere end en gang på vej hjem, var jeg klar til at prøve kræfter med marmeladen.

Så jeg skar 4 figner (ca. 400g) i mindre stykker, efter grundigt at have vasket dem. Rev skallen af en hel citron og tilsatte saften af en halv sammen med 2 spsk. Vand og 160g rørsukker. Kogte hele herligheden til en tyk masse inden jeg gav den en tur med stavblenderen. Så godt!

Så selvom jeg lavede denne marmelade ligge ud af landevejen uden nogle fanny teknikker smager den intet mindre end sublimt med en nuanceret og fin smag af figner. Eneste problem er at mit glas højst kan forlænge sæsonen med -skal vi sige en uge eller to. Så jeg må afsted efter flere figner. Snarest.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...