tirsdag den 29. oktober 2013

Stegt halloumi med friske figner med mynte

Folk, der som jeg, ikke kan få nok af friske figner har det med at beklage sig over at sæsonen er alt for kort, hvilket jeg er ret så tilbøjelig til at give dem ret i. På den anden side er figner en råvare som jeg forbinder så meget med efteråret at det ville være "forkert" at spise friske figner på andre tidspunkter. Men sjovt nok beklagede jeg mig langt fra da jeg i min sommerferie i Italien fik serveret ricotta tærte med friske figner.
Selv om jeg dette efterår har haft så travlt som aldrig før - så meget at jeg knap har haft tid til at lave mad til min arme familie - endsige blogge om det - er der blevet tid til at skrive om en dessert med friske figner, nemlig figen clafoutis og figen marmelade.  

Det eneste jeg egentlig gerne vil prøve med figner - inden det snævre vindue for friske figner lukker - er en figenkage med marcipan, en chokoladefigen kage (begge fra "hovedet") eller en ricotta tærte med friske figner.

Men friske figner har nu også mange anvendelsesmuligheder i det salte køkken, som denne lille "levantinske ret" af friske figner og stegt halloumi. Halloumi er en fast og salt ost, der er perfekt til at stege og som får en lækker smag fra stegeskorpen. Og da osten er salt er den et godt match med det søde fra fignerne og det friske fra mynten.


Skulle du få lyst til at prøve retten gør du som følger: Skær 4 friske figner i skiver og læg på et fad. Hak en god portion mynte og spred halvdelen over fignerne. Skær 150-200g halloumi i stave og steg ved middelvarme i olivenolie til de har fået en gylden stegeskorpe. Gør det samme på den anden side. Læg osten på fignerne og spred endnu en god håndfuld mynte over osten og server. Passer til 3-4 personer. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...