fredag den 25. oktober 2013

Kylling i kokos og tomat

Mange af mine kogebøger har jeg aldrig nogen sinde lavet noget fra. Og jeg er ikke den eneste der har det sådan, for mange af mine venner jeg taler mad med har det præcis på samme måde. Til gengæld har jeg også kogebøger som jeg bruger rigtig meget og har lavet mange opskrifter fra.
 
Tina Scheftelowitz og Sonja Bocks Geniale Gryderetter og Superbe Supper er en af de bøger jeg har lavet utallige opskrifter fra og det altid med stor succes. Opskrifterne er som regel ikke svære at gå til og maden er fuld af smag. Og en del af opskrifterne er da også kommet på bloggen.

Jeg har en gang læst et sted at opskrifter uden billeder får mindre kærlighed end opskrifter med. Og det er sikker rigtigt. Men i bogen er der ikke et A5 billede af hver ret, der er stylet og pimpet til ukendelighed. Ikke desto mindre har jeg lavet rigtig mange af bogens opskrifter, hvilket vel beviser at der ingen regel er uden undtagelser.

Så når jeg har fat i noget godt holder jeg fast i det. Og så laver jeg varianter. Og retten her er netop en variant over indiske kødboller i kokos og tomat, som i denne version er lavet med kyllingebryst i tern i stedet for hakket oksekød og krydret en smule anderledes. Og selv om jeg ikke har prøvet er jeg sikker på at retten er lige så god med okse- eller lamnmekød.

Et andet lille trick jeg bruger er at tilsætte lidt kokoscreme som lige gør sovsen en tand ekstra rig og cremet. Du kan købe kokoscreme hos bl.a. grønthandleren. Men uanset om du vælger at bruge lam, okse, kylling eller hakket kød får du en dejlig cremet sovs, som er noget så tilfredsstillende i denne tid hvor kulde og mørke indhyller os om aftenen.


Kylling i kokos og tomat
800g kyllingebryst i tern   
2 løg, hakket
1 spsk. sød paprika
1½ tsk. stødt koriander
1 tsk. spidskommen
Lidt olie
 
1 tsk. gurkemeje
½ tsk. stødt bukkehorn
1 ds. kokosmælk
1 ds. hakkede tomater
20g kokoscreme
1 tsk. salt
 
1. Svits løg i olien ved svag varme i nogle minutter.
2. Brun kyllingen ved høj varme i nogle minutter. Skru ned til svag varme, tilsæt alle krydderierne og rør godt rundt. Steg i 1-2 min.
3. Tilsæt tomat, kokosmælk, kokoscreme og salt. Ladet det hele simre til kyllingen er mør, ca. 25-30 min.
4. Smag til og server med ris samt tomatsalat, med rødløg, cashewnødder og frisk koriander.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...