mandag den 18. februar 2013

Blomkålssalat med glaskål og purløg

Blomkålssalat

Det må være sommer et eller andet sted i verden. I hvert fald ser jeg for tiden glaskål hos grønthandleren, som ifølge pålidelige kilder har sæson i juli-spetember. Nogle endda stadig med de lange arme og lysegrøn top, som tyder på at de er friske (og ikke hengemt som fx æbler og gulerødder). Jeg formoder at de kommer sydfra, hvor der garanteret er dejlig meget varmere end herhjemme (måske endda lige så varmt som i juni her?!).

Ingredienser til salat og glaskål

På den anden side, har jeg også set tomater fra Danmark og jeg er ret sikker på det ikke er sommer herhjemme. Mine stivfrosne tæer, siger i hvert fald noget andet.

Anyways, glaskål har de her sjove ”arme” med blade der stikker ud og giver associationer til en alien. Smagen er frisk og sødlig med en saftig og sprød konsistens. Glaskål er rigtig god i sig selv, fx skivet tyndt og råmarineret, eller som en del af en salat med andre grøntsager som her, med blomkål, agurk og peberfrugt, eller i en israelsk salat.

Grøntsager i tern

Og det gode ved blomkålssalaten her er netop at den kan kombineres med andet grønt og varieres i det uendelige – og her altså med glaskål og purløg. Men du kunne vælge at tage den i mange forskellige retninger. Ligesom du kan bruge mange andre grøntsager og krydderurter end dem jeg lige har valgt her. Selv kan jeg fx godt lide at tilsætte persille, mynte og mandler.
 
Salaten er tilmed også meget enkel at tilberede. Blomkål deles i små buketter, agurk (helst en af de små orientalske), glaskål og peberfrugt skæres i små tern og vendes med lidt olivenolie, citronsaft og fintsnittet purløg. Og så er der lækker salat.
Blomkål og blomkålssalat

Blomkålssalaten her er god til både buffeter, som tilbehør til gryderetter eller stegt kød/fisk.

Blomkålssalat
½ blomkål, i små buketter        
1 lille agurk i fine tern (ca. 100g)     
½ glaskål i små tern.
½ bundt purløg, fintsnittet
 


½ rød peberfrugt i tern
1 spsk. olivenolie
1 spsk. citronsaft
Salt & peber


 
1. Bland alle ingredienserne i en skål og smag til med salt og peber og pynt evt. med mere purløg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...