torsdag den 28. februar 2013

Kofta i tahin eller Kofta b’siniyah

Kofta i tahini

Ofte kommer jeg ind i en periode, hvor jeg laver en bestemt type mad og det sidste stykke tid har budt på retter fra især mellemøsten. Det var slet ikke meningen at lave endnu et indlæg med tahin efter at både at have postet om en israelsk salat og de egyptiske bønner, ful medames.

Faktisk ville jeg have testet en opskrift på en nordafrikansk tilberedt havbars (og altså ikke helt forlade det mellemøstlige tema), men fiskehandleren valgte til min store frustration ikke at være leveringsdygtig to dage i træk. Så meget for det indlæg.

Krydderier, persille løg og hvidløg til kofta
Til gengæld har jeg en flink slagter. Jeg ved ikke om han kunne mærke min frustration over at se mit havbars indlæg løbe ud i sandet (eller vandet), men i hvert fald gav han mig 250g ekstra hakket lam med – helt vederlagsfrit – udover det kg jeg skulle have haft. Og det er således at vores lille uventede ret kommer ind i billedet.
 
Normalt ville jeg så på det heftigste ransage min hjerne for komme på ideer til hvad min nyerhvervede lamsebasse skulle omdannes til. Heldigvis er jeg i gang med en bog om mellemøstlig mad hvilket også er grunden til at netop dét køkken fylder forholdsvis meget lige nu.

I bogen er en ret af lammekød krydret med allehånde, revet muskatnød, peber og kanel og serveret i tahin og ristede pinjekerner

Kofta og tahini

Opskriften her stammer dog ikke fra bogen som havde en mere kompliceret udgave i form af en kibbeh i tahin. Jeg valgte i stedet at lave en forsimplet udgave af Ottolenghis Kofta b’siniyah, som er lidt mindre tidskrævende.

Jeg skalerede blot opskriften ned med en tredjedel (der var jo grænser for slagterens gavmildhed) og det fungerede som en charme som det hedder på engelsk (eller amulet, for de mere teknisk-pedantiske).
 
Kofta i tahin med israelsk salat

Jeg valgte ikke at komme pinjekerner i selve farsen, men i stedet at drysse dem over den færdige ret for på den måde at bevare deres sprødhed.

På det mentale plan havde jeg svært ved at overbevise mig selv om at begrænse mig til den krydring der fremgår i opskriften og havde svært ved ikke at liste paprika, spidskommen eller koriander ind i opskriften. Heldigvis fik jeg overbevist mig selv om at følge opskriften og jeg kan derfor berette at der absolut ikke er noget at udsætte på smagen.

Til gengæld er havbarsen udsat på et ubestemt tid. Server med bulgur eller pitabrød og israelsk salat.

Kofta i tahin (Kofta b’siniyah)
250g hakket lam
1-2 fed presset hvidløg
½ løg, i fine tern
½ tsk. salt '
¼ tsk. revet muskatnød     
½ tsk. peber
½ tsk. stødt allehånde
½ tsk. kanel
1 stor håndfuld bredbladet persille, hakket
15g pinjekerner, ristede
½ dl. tahin
½ dl. vand

1. Rør kød, salt, hvidløg, løg, krydderier og persille sammen. Form til kødboller eller små "torpedoer".
2. Steg kødet i ovnen ved 180 grader i ca. 10 min (eller til gennemstegt).
3. Rør tahin og vand sammen til en cremet masse (spæd evt. op med vand, hvis blandingen er for tyk) og kom det i bunden af et fad.
4. Kom kødet oven på sovsen og pynt med pinjekerner og persille.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...