torsdag den 21. februar 2013

Boller i karry

Boller i karry

Jeg har længe haft hvad jeg anser for en god, om end, meget stærk karry stående på krydderihylden. Men for at tilgodese medspisere med sartere smagsløg indkøbte jeg en mildere version af den gule krydderblanding, hvorved jeg fik ufrivillig  - men absolut lærerig lektion – i rettens nøgleingrediens. Havde du spurgt mig i sidste måned havde jeg nok peget på en god fond – muligvis efterfulgt af kød som den vigtigste ingrediens i boller i karry. Rigere – på erfaring that is - vil jeg nu forfremme det gule pulver, vistnok en britisk opfindelse, til førstepladsen.

Fars rørt sammen
 
Min oplevelse, vil jeg skynde mig at sige, er meget subjektiv og jeg kan ikke nærmere beskrive hvad der var "galt" med den karry jeg fik andet end at den manglede karakter og ikke havde det store smagsregister at byde på. Det irriterer mig dog at man ikke bare kan gå ned i et hvilket som helst supermarked, hvor jeg købte min, og købe karry der smager af noget. Måske er det bare mig og måske folk hellere vil have en karry der ikke er så kraftig i smagen (og det er ikke chili jeg mener).

Karry og kødboller

Selv om jeg ikke har forstand på det ved jeg nu at karry ikke bare er karry. Og jeg er ikke den eneste, der har fået øjnene op for at det gule pulver skal være af god kvalitet. En dansker har sat sig for at lave verdens bedste karry og projektet har oså en Facebook side du kan besøge.

Boller i karry og blomkålssalat
 
Så måske er det tid til at komme ind i kampen og forsøge sig med en hjemmelavet karry. De, kære læser, kunne forsøge Dem med en af de opskrifter, der fremkommer ved ed en søgning på "hjemmelavet karry". Indtil videre vil jeg dog nøjes med en gang boller i karry. Med ordentlig karry. Du kan fx servere denne blomkålssalat som tilbehør til boller i karry.

Boller i karry
 
4-500 g hakket svinekød        
1 løg, revet
3 dl. mælk
½ dl mel
1 tsk. salt
 
1 spsk. karry
25g smør
2-3 spsk. mel
4-5 dl. god hønse/svinefond
Salt & peber
 
 
1. Rør kød, med revet løg, 1 dl. mælk, ½ dl. mel og 1 tsk. salt til fars. Lad evt. farsen hvile i køleskab i ½ time, inden den formes til kødboller.
2. Form farsen til køboller og kog bollerne i ca. 15-20 min i fonden.
3. I en separat gryde smeltes smør ved mellem varme. Karry tilsættes og svitser med i 1 minut. 3 spsk. mel sigtes i gryden og samles med en grydeske (1 spsk. ad gangen - måske skal du ikke bruge det hele).
4. Fond fra kødbollerne tilsættes lidt ad gangen i mens du pisker i gryden. Varm sovsen godt igennem. Den skal være sovset i konsistens.
5. Kødboller tilsættes og varmes med i sovsen. Server med ris og blomkålssalat.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...