mandag den 4. marts 2013

Pico de gallo: frisk mexicansk tomatsalsa

Pico de gallo - frisk mexicansk tomatsalsa

Wraps eller tortillas med fyld er meget populære blandt voksne som børn. Og det er da efterhånden også et stykke tid siden jeg lagde en opskrift på wraps/tortillasmed krydret oksekød til at komme i.  Dengang lagde jeg dog ikke en opskrift op på tomatsalsa og det er det jeg altså gerne vil råde bod på nu.

Som med så meget andet ”fastfood”, er småretterne og smagsgiverne på siden mindst lige så vigtige i forhold til at give retten friskhed og karakter. Tænk bare på hvad en burger ville være, uden fx ketchup eller syltet agurk.
Grøntsager og koriander til pico de gallo 
Pico de gallo (ordret hvad hanen kan samle op) er en mexicansk tomatsalsa baseret på friske tomater, løg, koriander, chili og lime og adskiller sig dermed fra det du kan købe på glas i supermarkedet under navnet ”salsa” og som er en slags tilberedt tomat-chili relish. Jeg ved ikke om sidstnævnte er traditionel for det mexicanske køkken, men måske en vidende læser kan komme mig til undsætning her.
Tomat, lime og rødløg til pico de gallo
 
Pico de gallo, derimod er typisk mexicansk og giver friskhed og syre til dine wraps og er derved med til at gøre den mere interessant. Sammen med fx guacamole kan denne lille salat løfte en wrap op til et mere smovset niveau og det er sjældent at jeg laver wraps uden at der også er pico de gallo til.

Så næste gang De, kære læser, skal indtage mellemamerikanske majspandekager, kan De med fordel lave tilberede denne lille salat at servere sammen med.

Wrap og pico de gallo

Pico de gallo: frisk mexicansk tomatsalsa
200g tomater i tern
¼ rødløg i fine tern
Salt
 
  2-3 tsk. friskpresset limesaft
  1 håndfuld koriander, grofthakket
  Chili, finthakket (kan udelades)
 
1. Bland alle ingredienserne sammen, smag evt. til med salt og limesaft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...