mandag den 11. marts 2013

Panforte: italensk julekage med tørret frugt og chokolade


Panforte har længe været på min to do liste, hvilket den vist kom efter jeg så en opskrift ovre hos David Lebovitz. At vi skulle langt over jul før jeg rent faktisk fik lavet kagen skyldes blandt andet at der i opskriften indgår 200g kandiseret citrus, hvilket jeg lige skulle have produceret først (ja, det kan købes, men min markedsanalyse viste at anskaffelsen var forbundet med ikke ubetydelige udgifter).

Så julen gik med at indsamle skaller af økologiske appelsiner og klementiner til kandisering. Lidt efter lidt blev lagret udbygget med mandler, hasselnødder, dadler og abrikoser og endelig manglede kun tiden, som altså endelig indfandt sig.


Kagen er en tæt og meget lækker konfektagtig sag om end jeg foretrækker en del mere chokolade i kagen end de 85g opskriften foreskriver (jeg brugte selv ca. 100g, da jeg havde lidt ekstra liggende). Og skal jeg lave denne panforte en anden gang kunne jeg sagtens finde på at liste langt mere chokolade i.  
 
Det særlige ved netop denne opskrift er at den ikke indeholder andet frugt end den kandiserede citrus, hvilket jeg først bemærkede da jeg var gået i gang med at lave kagen (og fik altså ikke brug for de indkøbte dadler og abrikoser). Og selv om kagen er meget meget lækker som den er, savnede jeg alligevel frugten. Chilien, som den originale opskrift foreskriver, undlod jeg helt.
Opskriften foreskriver brug af sukkertermomenter, men har du ikke sådan forestiller jeg mig at du i stedet kan bruge flormelis. Jeg vil dog skynde mig at indrømme at jeg ikke har prøvet metoden selv. Skulle du have mod på at prøve hører jeg meget gerne om resultatet!

Panforte: italiensk julekage med tørret frugt og chokolade
 
5 spsk. kakao (40g)
325g ristede grofthakkede nødder (fx valnødder,
mandler og hasselnødder)
1 spsk. stødt kanel og 2 tsk. stødt ingefær
110g mel
1½ tsk. friskkværnet peber    
 
 1 knivspids revet muskatnød
 ½ tsk. stødt chili (kan udelades)
 200g kandiseret appelsinskal
 100g hakket mørk chokolade
 200g rørsukker
 210g honning
 
1. Rør kakao, nødder, mel, kandiserede skaller og krydderier i en skål.
2. Smelt chokoladen og rør det i nøddeblandingen
3. Varm sukker og honning op til en temperatur på 115 grader (brug sukkertermometer) og rør det i blandingen.
4. Kom det i en rund form (ca. 23 cm) beklædt med bagepapir og bag ved 160 grader i 35-40 min.
5. Drys med flormelis når kagen er kølet af og server

3 kommentarer:

  1. Hvor meget mel? Det står ingen steder? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Matilde
      Godt du er vågen! Det er 110g mel og jeg har opdateret opskriften.

      Tak skal du ha' :-)

      Slet
    2. Et godt tip - hvis du laver dine egne appelsinskaller - er at lade dem være en smule fugtige (eller give dem en hurtig tur i en sukkerlage).

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...