mandag den 18. marts 2013

Morten Heibergs brownie

Morten Heibergs brownies

Et af de spørgsmål jeg stiller folk, som fortæller om en god kogebog er hvilken ret de har lavet fra den. Ofte er det bare det ved det at de ikke har lavet en ret og jeg får derfor en halvkvædet vise om hvorfor bogen er så god.

Og jeg kender det sådan set udmærket fra mig selv. Jeg har mere end en kogebog i samlingen som jeg aldrig nogensinde har lavet så meget som en eneste ret fra. Også selv om bogen er flot, velskrevet og der i øvrigt ikke er noget at udsætte på den. Og grunden er at kogebøger lige så meget er underholdning og inspiration, som værktøjer man rent faktisk bruger. Så meget for kogebøgers funktion.

En af de kogebøger jeg dog har brugt rigtig meget er Morten Heibergs Kage og Chokoladefristelser. Alle opskrifter jeg har prøvet fra den er et hit hos såvel store som små. Lige fra chokolademousse over chocolate chip cookies med tre slags chokolade til firkantede citroner og nu altså disse brownies.

Brownies er en ret taknemmelig kage, men Morten Heibergs version er virkelig lækker og har en koncentreret tæt smag af chokolade. Og har den for en god brownie karakteristiske sprøde top og fugtige chokoladesnaskede midte. Verdensklasse.
Færdig brownie i form



For ca. en uge siden postede jeg et indlæg om min første panforte som jeg over lang har ønsket at lave og som jeg endelig kom rundt til (som de siger på den anden side af dammen). Med disse brownies er det lige omvendt. De er så gode at jeg har lavet dem utallige gange.

Hvorfor jeg ikke har lavet et indlæg om dem før er et godt spørgsmål. Men skulle folk spørge dig om Morten Heibergs kogebog er god, kan du roligt svare at hans brownie er i topklasse!
Brownies, færdige
 
Morten Heibergs brownie

5 æg
380g sukker   
125g smør
250g mørk chokolade (65-70%)    

85g mel
2 spsk. kakao
2 tsk. bagepulver
1 knivspids salt
 
1. Pisk æg og sukker skummende.
2. Smelt smør og chokolade og rør det i æggemassen til en homogen blanding.
3. Bland de tørre ingredienser sammen og rør det i chokolade-ægge massen til en ensartet masse.
4. Bag kagen i ca. 30 min. ved 180 grader midt i ovnen. Lad den køle af i formen.
5. Hr. Heiberg forslår at du for at gøre kange endnu mere lækker kan hakket 100g chokolade groft og komme det ned i dejen (følg ellers opskriften).

3 kommentarer:

  1. Er netop i gang med at bikse det hele sammen. Der står i opskriften at det er til 4 personer så jeg lavet dobbeltportion - men det kan da ikke være rigtigt at der kun er til 4 pers. i den opskrift. Og ud fra dine billeder at dømme, så har du brugt en lille bradepande? Jeg tror jeg hellere må bruge den stor bradepande :D

    SvarSlet
  2. Jeg kan nu konkludere at der er kage til mindst 8 personer i én portion - så jeg har altså kage til 16..... :))

    SvarSlet
  3. Hej
    Oisj - det må godt nok være nogle pæne stykker :-) Jeg vil sige at bradepanden er en mellem størrelse og passer godt til opskriftsmængden. Tak for at dele din erfaring :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...