torsdag den 18. april 2013

Græsk salat med dild - og en dag i et madliv


Som jeg skrev i indlægget her, sker det at man går til grønthandleren og kommer hjem med en noget der ikke lige stod på indkøbslisten. Det skete fx da jeg for nogle dage siden, så det mest generøse bundt dild jeg nogensinde har set. Da grønt skal spises mens det er frisk og har en forholdsvis kort holdbarhed, ræser min hjerne i en situation som denne på højtryk for at finde på retter hvor frisk dild indgår. Og hvilke tilberedninger der vil gå godt til retterne med dild. Og om familien er hjemme til middag de næste par dage så vi kan nå at få spist alle retterne med dild, der er på tegnebrættet.
Som regel udvikler situationen sig så til at jeg køber varen, altså et bundt dild, men en vag idé om hvad jeg vil bruge den til og en masse ”jeg kunne…” ”og så kunne jeg også…”, mens hjernen arbejder på højtryk under hele hjemturen.

På en god dag udmønter hele hjerneaktiviteten sig i 3-4 anvendelsesmuligheder der på fornuftig vis kan indgå (forestil Dem, kære læser, at et bundt dild kan sætte så megen ”hjerneaktivitet” i gang efter en opslidende arbejdsdag!).


Det viste sig at være en relativ god dag. Til bøffen, fik vi salat af glaskål med sennep, dild og sorte oliven, mens frikadellerne blev ledsaget af kartoffelsalat med purløgog dild (uden majonæse forstås).

Hvilket bringer os til den græske salat med dild til stegt havbars.

”Min” græske salat adskiller sig ved at være sprængfuld af friske krydderurter. Jeg giver den alt hvad jeg har, som denne dag frisk dild, frisk oregano, bredbladet persille og lidt frisk basilikum (muligvis ikke helt autentisk). Og så er den tilberedt med hele svineriet, hvilket betyder, tomater, kalamata oliven små orientalske agurker, rødløg, peberfrugt, citronsaft, olivenolie, og feta.


Græsk salat med dild, oregano og feta 
 
2-3 bøftomater i grove tern
1 lille orientalsk agurk, i tern    
¼ rødløg, i fine tern
1 rød peberfrugt i grove tern
100-150 g feta i tern
6 spsk. frisk dild, hakket
10 kalamata oliven, udstenet og i grove tern
10 blade oregano, hakket
Lidt bredbladet persille, hakket
3-4 blade basilikum
Saft fra ¼ citron (samt evt. lidt reven citronskal)
2 spsk. olivenolie



1. Bland alle ingredienser sammen i en skål på nær feta, lidt hakkede urter til pynt samt 1 spsk. olivenolie.
2. Smag til med salt og bland herefter fetaen i salaten og top med hakkede krydderter
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...