tirsdag den 23. april 2013

Bededagen og Heibergs muffins med pære, kokos og chokolade

Heibergs pæremuffins

En af de bøger jeg som chokoladeelsker har brugt rigtig mange gange, og som jeg kunne bage min vej igennem, er Morten Heibergs fristelser. Det er en bog jeg ofte finder frem, ved ferie og helligdage, som den opkommende store bededag, hvor jeg har lyst til at forkæle familie og venner med lidt god chokolade eller bagværk.
 
Muffins er sammen med dens nære slægtning cupcaken – og bededags hveden – udskældt bagværk. Og måske er der noget om snakken.

Pærer og hakket chokolade 
Muffins har nu alligevel ting gående for sig, som de siger på den anden side af dammen. Størrelsen for en ting. Og så er muffins nemme at tage med, når man skal ud og nyde badedagssolen. Forudsætningen er dog at smagen er lækker nok til at retfærdiggøre at bage dem, frem for noget mere ”svinagtigt” (som det heller ikke skorter på i bogen).

Jeg har længe gerne ville bage muffins, der kunne bruges til helligdagens morgenbord og tur i parken, legepladsen eller zoologisk have.


Smør og pærer

Og de kan disse her. Konsistensen er dejlig blød og svampet på den helt rigtige hyggelige muffins måde. Pære og chokolade virker måske ikke som den mest oplagte kombination, men jeg kan fortælle at det fungerer. Faktisk synes jeg at denne opskrift (som jeg sjovt nok aldrig har prøvet før) er så god at den kunne tjene som en grundopskrift til muffins.  
 
Så skulle De, kære læser, ønske at bevæge dem ud i solen, store bededag med lidt hjemmebagt kan jeg varmt anbefale dem disse muffins.
 

Muffins i forme

Heibergs mufifins med pære, kokos og chokolade 
400g sukker
5 æg    
200g blødt smør        
200g mel 
 
100g mørk chokolade, grofthakket
100g kokosmel
100g pære, skrællet og strimlet (ca. 2 hele pærer)
2 cm frisk ingefær, ingefær
 
1. Pisk æg og sukker til en luftig masse. 2. Tilsæt blødt/smeltet smør og rør godt rundt.
3. Tilsæt mel og kokosmel og rør til en homogen masse.
4. Vend til sidst chokolade, pærer og ingefær (jeg undlod ingefær).
5. Fyld i muffins forme og bag ved 175 grader midt i ovnen i 15-20 min eller til færdige. Heiberg får 12 muffins (jeg fik 18, så mine portioner er nok lidt mindre end hr. Heibergs).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...