tirsdag den 16. april 2013

Kartoffelsalat med dild og purløg

 
Når jeg stopper forbi min grønthandler er det som regel med et ret specifikt mål for øje, nemlig at få indkøbt de grøntsager der skal tilberedes til aftenen. Selvfølgelig er jeg altid game for om der skulle være noget nyt og spændende i sortimentet.

Den knap så ophidsende sandhed er at det er der sjældent. Og som den, ahem, positive person jeg er, kan jeg nemt se fordelen ved ikke skulle bryde min lille hjerne om at finde på anvendelsesmuligheder til råvarer, der kunne true med at ødelægge de planlagte tilberedninger.

Bundt dild

Nu havde jeg heller ikke regnet med at støde på det mest generøse bundt dild jeg nogensinde har set. Så i et ukarakteristisk øjeblik af beslutsomhed købte jeg bundtet uden at tænke for meget over det.

Heldigvis passer kartoffel salaten her, som får smag af dild purløg og eddike, til meget fx, stegt kød/fisk, medister eller perfekte frikadeller, som den blev serveret til.

  

Og skulle de kære læser, som mig, falde over et bundt dild af disse dimensioner, kunne de, udover denne kartoffel salat, benytte Dem af resten til eksempelvis glaskål med sennep, sorte oliven og dild, græsk salat med dild, fiskefrikadeller meddild og purløg eller fennikelsalat med dild.  

Dild og kartoffelsalat

Kartoffelsalat med dild og purløg
1 kg kartofler, skrællet og skåret i tern      
1½ tsk. salt   
½ bundt purløg, hakket fint
½ bundt dild, grofthakket
1 spsk. olie
3 spsk. alm. lager eddike

1. Kog kartoflerne med 1 tsk. salt
2. Dræn og lad kartoflerne køle en smule af
3. Bland kartofler, med krydderurter, ½ tsk. salt, olie og eddike.
4. Smag til med mere salt og eddike, hvis nødvendigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...