søndag den 11. december 2011

Anmeldelse: Irmas økologisk balance Mælke chokolade

Denne økologiske og Fairtrade mærkede mælke chokolade er angivet til at være produceret hos Ludwig Weinrich, som bl.a. er kendt for at producere VIVANI serien. Chokoladen har et kakao indhold på 38%, hvilket er forholdsvist højt for en mælkechokolade, som dog kan fås med højere kakao indhold, hvis man er til det. Jeg formoder at dette højere kakaoindhold er en del af forklaringen på den "ny og forbedrede opskrift), idet chokoladen tidligere havde et kakaoindhold på 34%.

Som mand er jeg måske ikke så disponeret for de lyserøde farver på indpakningen og jeg er heller ikke sikker på hvordan det signalerer at dette er en mælkechokolade. Selve chokoladen har en ret flot lys brun farve og er meget glansfuld.

Chokoladen har en god sød duft af kakao med noter af karamel, men jeg savner dog stadig en smule mere power i aromaen.

Chokoladen har et godt knæk - specielt for en mælkechokolade - både når man brækker et stykke af og når man tager en bid. Den smelter godt om end en smule langsomt, formentlig på grund af det høje kakao indhold.

Smagen er ikke for sød og det er godt. Det skinner klart igennem at denne chokolade har et højt kakao indhold. Den har en fin sød smag, men mangler kompleksitet. Ikke at den er fad eller ikke har god smag, den kunne bare bruge lidt mere karakter. Hvis du er på udkig efter en lys chokolade med et relativ højt kakao indhold og som har lidt de samme kvaliteter som mørk chokolade uden denne kraftighed, ville du nok kunne lide denne økologiske plade fra Irmas private label serie.

Jeg giver chokoladen 7, 75 ud af 10.