torsdag den 8. december 2011

Torsk provençale eller torsk med peberfrugt, tomat og hvidløg


Jeg holder meget af et godt stykke fisk. Pandestegt fisk som makrel eller ovnbagt som fx laks. Men når vinteren, som nu, er over os holder jeg meget af at kunne tilberede fisken i en sovs. Og det var lige netop øvelsen i dag. Torsk tilberedt med typiske provencalske ingredienser som olivenolie, tomat, peberfrugt, oliven og hvidløg, som gør at også ikke inkarnerede fiskespisere kan være med. Aioli - ikke at forveklse med hvidløgs mayo - er super godt godt som tilbehør, samt kartofler og grønne bønner. Du kan se en traditionel provençalsk aioli og det øvrige tilbehør blive tilberedt her (starter ca. 5 min 40 s. inde). Til 4 personer:

Skær en rød peberfrugt i strimler og snit 2 fed hvidløg fint. Steg peberfrugt ved høj varme i rigelig med olivenolie. Skru ned til meget lav varme og vent til panden er kølet lidt af inden du svitser hvidløg i 1-2 minutter. Tilsæt en god sjat tomatmarmelade (eller god kraftig tomatsovs - Dolmio kan ikke bruges her) nok til at delvist at dække fire gode stykker torsk (ca. 6-800g) lad det simre til torsken er færdig (ca. 10 min eller mere). Slut af med at tilsætte en god håndfuld sorte oliven som simrer med i 2 min og top med masser af grofthakket persille eller basilikum. Server med kogte kartofler, grønner bønner og aioli.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...