torsdag den 1. december 2011

Sølvbede med tomat og hvidløg

Sølvbede


Som lovet kommer her opskriften på Sølvbede med tomat og hvidløg som var tilbehøret på den stegte italienske kylling jeg lavede her. Denne tilberedning fik jeg på et romersk spisested som med en selvfølgelighed blev serveret i et stort fad så alle ved bordet kunne forsyne sig.

Og forsyne os det gjorde vi, for sølvbede er et stykke virkelig velsmagende grønt og i denne enkle ret får den, som amerikanerne siger, lov at skinne. Jeg måtte derfor hjem at se om jeg kunne gøre romerne kunsten efter. Og det var egentlig ikke svært for søvlbede er virkelig lækker, det eneste problem er at bedene, der bl.a. også findes i en "rød" variant, ikke ses så tit i handelen. Jeg køber dem på de økologiske markeder rundt omkring i byen når jeg kan komme til det. Somme tider kan de dog også fås hos grønthandleren. Tilberedningen her gør sig godt til enkle retter med kød eller fisk.

Nok snak, sådan gør du:

Et bundt sølvbede skylles grundigt og stænglerne separeres fra bladene. Begge dele skæres i passende stykker. Derudover skal du presse 1-2 fed hvidløg og skære 1-2 tomater i tern.
Varm god olivenolie op på en pande og steg stænglerne heri i nogle minutter. Tilsæt blade og steg i 1 minut. Skru ned for varmen til lav og steg hvidløg i 1-2 minutter (sørg for at der er olie til dem). Tilsæt tomater og 2½ dl. vand og lad det simre i 5-10 minutter. Der skal være en smule vædde tilbage som "sovs". Smag til med salt og peber og anret evt. med frisk basilikum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...