tirsdag den 29. november 2011

Italiensk kylling Spago med stegte kartofler og sølvbede


For det meste tjener mange af de kogebøger jeg ejer mest som inspiration og underholdende læsning. Jeg får ikke lavet så forfærdelig mange af opskrifterne fra dem, men til gengæld fortæller de en historie. En sådan kogebog er The River Café Cookbbok, som igennem opskrifterne fortæller om det engelske kult sted, The River Café, der serverer italiensk mad. Jeg har nok kigget i bogen de første tusind gange, og "spist" den med øjnene og nydt historierne om hvordan de arbejder og tilbereder maden på The River Café.

Anyways, enhver god hjemmekok bør have en god opskrift på stegt kylling i sit repertoire og da jeg for lidt tid siden "faldt" over den da jeg - igen igen - bladrede i The River Café Cookbok, besluttede jeg mig for, ved førstkommende lejlighed, at prøve noget nyt i stegt-kylling-afdelingen. Denne "italienske" version er med persille, hvidløg og citron, og giver en utrolig smagfuld og saftig kylling. Når jeg sætter "italiensk" i anførselstegn er det fordi opskriften vist har sin oprindelse i Restaurant Spago i LA, som kører en moderne italiensk stil. Hvad end oprindelsen, er kylling Spago rigtig velsmagende.

Hvis kyllingen er af ubestemmelig herkomst er tilbehøret, stegte kartofler og sølvbede ærkeitalienske trattoria serveringer, som jeg har fået serveret flere gange i Rom.



Og det gode er at alle tre retter er ret simple at tilberede.

Til kyllingen koger du 2-3 fed hvidløg i 2 minutter og moser dem du 1-2 håndfulde finthakket persille, reven skal af en citron samt lidt salt og peber. Denne blandning kommer du nu ind under brystskindet på kyllingen. Halver citronen og kom det i "bugen" på kyllingen, sammen med evt. overskydende persilleblanding. Kom kyllingen i et fad og steg i ovnen i ca. 1 time og 15 minutter ved 175 grader (eller mere afhængig af størrelse).

Til kartoflerne skrælles 1, 5 kg som skæres i grove tern. Kog kartoffelstykkerne i fire minutter og dræn dem. Når kartoflerne er tørre blandes de med 2 spsk. olivenolie og salt. Du kan nu bage dem i ovnen til de er sprøde eller stege dem sprøde på en pande.

Opskriften på sølvbede med tomat og hvidløg uploader jeg torsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...