søndag den 13. november 2011

Anmeldelse: Lindt Excellence 70%

Svejtserne har vist altid haft ry for at producere chokolade af høj kvalitet. Det har utvivlsomt noget at gøre med at flere pionere, indenfor moderne chokolade produktion var svejtsere. Et godt eksempel er Rodolphe Lindt, en af de oprindelige grundlæggere af Lindt & Sprüngli, som for over 100 år siden, opfandt conchen (en maskine der kan give chokoladen en blød konsistens).

Under alle omstændigheder bliver Lindt (stadig) regnet for et prestige brand, der leverer chokolade a høj kvalitet og jeg havde en klar forventning om at Lindts Excellence 70% chokolade vil være en af juvelerne i serien. Og chokoladen smager da også rigtig godt.

Pakken er elegant udformet og matcher chokoladen som har en elegant dyb brun farve og et flot glansfuldt udseende

Aromaen er, på den anden side, desværre noget skuffende. Udover kakao, er der noter af røg og gummi, det sidste er ret ubehageligt. Duften af kakao virker ikke som en fyldig chokolade og i en blindtest ville jeg nok ikke have gættet på at det her var en 70% chokolade.

Chokoladen har et godt, om end et ret solidt, knæk. Heldigvis føles knækket ret godt i munden. Konsistensen er først lidt tør, men bliver bedre og ender med at smelte fint.

Den første tørhed afløses heldigvis af lidt god syre og sødme som igen efterfølges af lidt flygtig frugt. Det er en skam at frugten ikke er længere og mere udtalt. Finishen har en lettere ubehagelig bitterhed. Men smagen er generelt ret god.

Jeg scorer chokoladen til 7,375.

Det der trækker ned, på en ellers god chokolade, er konsistens og duft. Efterfølgende har jeg oplevet at smagen har udviklet sig til det bedre efter pakken havde været åben et stykke tid. Havde jeg smagt chokoladen efter den var ”oxideret” lidt havde jeg utvivlsomt givet smagen en endnu mere generøs vurdering. For fremtiden, vil jeg forsøge at se om ”oxidering” (til en vis grænse) forbedrer en chokolades smag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...