søndag den 11. marts 2012

Oksekød i østerssovs og Romaine salat med koriander og mynte - nu med opskrifter!


En ting er stensikkert. Inspirationen til aftensmaden kommer ikke når jeg står med næsen nede i supermarkedets køledisk. Og derfor kan jeg i mine mere lyse og fremadskuende øjeblikke finde på at planlægge aftensmaden. Men for mig kommer ideerne kun i stykvis. Det betyder så at når jeg endelig har fundet inspiration til en opskrift der skal prøves, falder jeg gang på gang i den fælde der hedder at jeg vel kan finde noget tilbehør som salat, eller grøntsager, når jeg alligevel er ude at handle ind. Når jeg så står og skal have handlet ind, finder jeg ud af inspirationen til tilbehøret forunderligt nok heller ikke har gemt sig i grøntafdelingen! Og grøntsagerne eller salaten bliver så tit uinspirerende eller blot de samme gamle travere.

Og det er vel egentlig sært når jeg elsker godt tilbehør som salater og grøntsager. Men, en gang imellem kommer jeg så i den lykkelige situation at de to ender mødes. Og det var hvad der skete i går. Hanne Holsts kogebog Mere thai køkken leverede inspirationen til oksekød i østerssovs og jeg begyndte nu at overveje hvilken salat der mon ville gå godt til.

Og så var det at jeg efter lidt surfen rundt, fik jeg den idé at tage udgangspunkt i thailandsk salat med oksekød. Kødet havde jeg allerede, så væk med det og væk med fiskesovsen. Tilbage var romaine salat, agurk, tomat, peberfrugt, koriander, mynte og lime. Og lidt olie til, så er vi ved at være der. Og så ellers ned til grønthandleren og proviantere. Romaine salat er en smagfuld salat, som i mine øjne er langt mere interessant end iceberg. Dog skal salaten ribbes da, det i midten er ret bittert. Heldigvis havde han ikke alene Romaine salat, men også de mindre sydlandske agurker som har en mere tæt smag, så ned i indkøbskurven med nogle stykker af dem også. Salaten blev rigtig god og det er helt sikker en der kommer på repertoiret – og på middagsbordet noget tiere!

Oksekød og grøntsager i østersovs

2 fed presset hvidløg
4 cm ingefær, skrællet og finthakket          
2 tsk chilipasta (kan udelades)
5-6 spsk. østerssovs
Saft fra 1 lime
3-4 spsk. smagsneutral olie

1 løg i smalle både
200g broccoli i buketter
250g champignon i skiver
1 rød peber i strimler
1 håndfuld sukkerærter
evt. salt

1. Mariner kødet i alle ingredienser fra den første kolonne. Du kan marinere fra ½ time og op til et døgn.
2. Steg kødet på en varm pande, evt. ad flere omgange sammen med grøntsagerne. Sukkerærterne kan komme i til sidst, da de ikke skal have så længe.
3. Smag til, drys evt. med koriander og server med ris og romainesalat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...