torsdag den 15. marts 2012

Spanien: Spinat med kikærter

Spansk spinat med kikærter


En af de gode ting, formoder jeg, ved at supermarkedet fra tid til anden, har et tilbud til en pris der er svær at stå for, er at man ”tvinges” til at tænke kreativt. Jeg er ikke altid lige begejstret for tilbud af denne type, det kan jeg lige så godt indrømme først som sidst. Nogle gange kan tingene blive for billige og man burde ikke købe dem til at starte med, fordi produktet bare ikke er cool – hvad enten det er en ”neutralmarineret” kylling til en 20’er eller en kønsløs Iceberg salat.

Derimod synes jeg spinat er en super cool grøntsag. Den smager godt og kan være tilbehør til det meste. I det hele taget er jeg en stor fan af bladgrøntsager, som fx sølvbede og spinat og du kan se nogle af mine tidligere poster her. Det er muligt at du kan nogle ”gode” historier om spinat eller spinatdyrkning, og kan De det, kære læser, får de hermed det betroede erhverv at dele ud af din viden.

Men for nu at blive i det kreative og positive hjørne, havde jeg ingen synderlige skrupler ved at lægge et ½ kg spinat – formedelst 10 kr. – i indkøbskurven. Men hvad skulle spinaten så omdannes til? Nu er jeg ikke den der forpasser chancen for at lave en for mig hidtil ukendt ret, så jeg kastede mig ud i en spansk andalusisk klassiker (med tydelig maurisk/arabisk indflydelse): spinat med kikærter. Jeg synes rigtig godt om retten med dens rigelige mængder af olivenolie og elegante orientalske krydring med spidskommen og paprika.

Sådan gjorde jeg:

Spinat med kikærter (espinacas con garbanzos)

Olivenolie
2 løg i skiver
200g kikærter (kogte)
2 fed hvidløg, presset          

½ tsk. paprika (evt. røget)
½ tsk. spidskommen
500g spinat, skyllet og renset
Salt & peber

1. Steg løgene i en generøs mængde olivenolie ved svag varme – i ca. 4 min. Tilsæt kikærter og steg i yderligere ca. 4 min.
2. Tilsæt hvidløg, spidskommen og paprika og steg – stadig ved svag varme – i yderligere et minut.
3. Tilsæt spinat, skru op til medium varme, og lad det stege til spinaten er mør og fladet sammen. Smag til med salt & peber og evt. citronsaft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...