torsdag den 1. marts 2012

Kylling shawarma med fladbrød


Når man som jeg elsker at lave mad fra den ganske verden kan jeg godt ærgre mig over når det ikke lykkes at frembringe den autentiske smag af den ret jeg gerne vil lave. Selv med de bedste intentioner, kogebøger, youtube og what not hænder det ofte at jeg ikke kan producere autentisk smagende retter. Gode måltider, ja. Autentiske, nej. Og med mindre jeg virkelig sætter mig for at mestre en eller anden ret og bruger oceaner af tid på research eller at finde ingredienser ender det som regel ved det. Ofte er det sikkert min egen skyld: jeg har en for…… fobi imod at følge en opskrift slavisk.

Men pludselig er den der. En idé eller opskrift smager ikke bare godt – men også autentisk. Nogle gange skal den tweakes lidt. Men jeg ved når jeg har fat i noget med potentiale. Og sådan var det med denne kyllingeshawarma.

Den præcise definition på Shawarma vil jeg ikke indlade mig på, men denne version, som er af syrisk oprindelse, består af stykker af kylling i en marinade af olivenolie, citronsaft og krydderier. Stykkerne sættes på spyd og grilles (eller steges) og serveres med fladbrød og tahindip. Opskriften får du her:

Kylling Shawarma

500 kyllingebryst i tern
2 spsk. olivenolie
Saft fra ½ citron
1 fed hvidløg presset hvidløg      
¼ allehånde
1 tsk. stødt koriander

¾ tsk. stødt spidskommen
Lidt revet muskatnød
1/8 tsk. stødt ingefær
Friskkværnet sort peber
salt
Koriander/persille til drys

1. Mariner kyllingen i de øvrige ingredienser, så længe du har tid til.
2. Stik kyllingestykkerne på spyd og gril dem, steg dem på en grillpande eller i ovn.
3. Tahindressing laves ved at røre lige dele tahin op med vand. Spæd evt. op med mere vand hvis blandingen er for bastant og smag evt. til med citronsaft.
4. Server på lune arabiske fladbrød. Du kan evt. servere en salat til, lavet på romaine, tomat, agurk, løg og mynte som du giver en olie/eddike dressing.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...