søndag den 15. april 2012

Græsk salat med dild og stegt havbars



Slår du græsk mad op i den proverbielle ordbog får du måske resultater som honning, oregano, olivenolie, feta, lam, moussaka og græsk salat. Og det kan vel ikke komme som den store overraskelse. Til gengæld er det måske lidt overraskende at dild ikke i nævneværdig grad forbindes med det græske køkken.

Herhjemme forbinder vi mest dild med fisk og jeg bruger den da også selv flittigt i fx fiskefrikadeller. I det græske køkken bruges dild ofte i fx gryderetter og salater. At dild er lige så ”græsk” som oregano er på en eller anden gået hen over hovedet på mig. Måske fordi jeg ikke har fået det i nævneværdig grad på de græske restauranter jeg har besøgt. Måske fordi jeg på det område er gastronomisk ignorant. Men en ting er sikkert. En græsk salat, har jeg nu opdaget, bliver mange gange bedre med et ordentligt skud dild. Ikke bare en lille pyntekvist på toppen. Nope, en ordentligt omgang skal der til. Der skal nærmest være små ”dild træer” i salaten. Sådan kan jeg i hvert fald lide den.

”Ideen”, hvis man kan kalde det sådan, fik jeg da jeg så den engelske kok Rick Stein bikse en græsk salat sammen – med masser af friskklippet dild. Og siden har jeg været hooked. Så skulle De, kære læser, ikke kende til tippet i forvejen, er det hermed givet Dem videre!
Et andet lille tip er at bruge de små mellemøstlige agurker, som ikke er så vandede og tættere i smagen.

Den græske salat blev spist med stegt havbars.

Græsk salat

1 bundt dild, grofhakket
150g feta i rustikke tern
200g tomater i tern
1 lille agurk, skrællet og skåret i grove stykker
¼ finthakket rødløg (kan udelades)

¼ rød peberfrugt i tern
10 kalamata oliven
Olivenolie
Hvidvinseddike/citronsaft
Salt
1. Bland alle ingredienserne sammen. Og lav en dressing af olie/edikke eller citronsaft. Smag til med salt.

Havbars gnides med olivenolie på begge sider og drysses med salt. Steges først på skindsiden på en meget varm pande.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...