torsdag den 19. april 2012

Libanesisk aubergine dip baba ganoush

Libanesiskaubergine dip baba ganoush


For nogle starter et godt måltid mad med en lille appetitvækker. For andre starter måltidet – helt naturligt - med en forret eller forretter, som tapas eller mezze. Jeg er en fan. Af begge manøvrer. Derfor, synes jeg, det lidt er en skam, at vi danskere ikke for alvor har taget denne sydeuropæiske måde at indlede et godt måltid mad på til os.


Hverdage er, sandt nok, ikke de mest befordrende for at producere en ret mere i køkkenet og er man den der bare vil have aftensmaden overstået hurtigst muligt, ser man vel næppe nogen fornuft i at konsumere en ret ekstra.

På den anden side har jeg en ting for at spise. Kald mig bare skør. Men jeg synes bare det er ekstra hyggeligt at nyde en ekstra lille godbid ved bordet.


Men nu er der faktisk også gode argumenter for en lille snack inden det egentlige måltid. For eksempel betyder det at du kan bænke dig om bordet 5-10 minutter før den egentlige aftensmad er klar og tyvstarte med en lille godbid. Bare indtil kylling, gryderet eller ris bliver færdig. Eller så længe du lyster. Så får du måske lige stillet den værste sult og du føler at du allerede er i gang med at spise.


Har jeg aftenen før brugt ovnen kan jeg finde på at liste nogle auberginer ind. Så har jeg til hurtigt at kunne smække en baba ganoush sammen. Hvis du ikke før har fået baba ganoush er det en libanesisk/nærorientalsk dip lavet af bagte auberginer rørt med tahini, yoghurt, persille og hvidløg som blendes til en cremet masse som man kan ”scoope” op med et stykke godt brød eller pitabrød.

Har du lidt oliven, nogle mandler, et stykke feta eller nogle skiver pølse kan det gå hen og blive opskriften på en festlig aften.

Baba Ganoush

2 Auberginer (ca. 600g)      
1-2 spsk. Tahin
1-2 spsk. vand
Citronsaft

1-2 spsk. afdryppet tykmælk (eller græsk yoghurt)
1-2 fed presset hvidløg
Lidt hakket persille (kan udelades)
Salt

1. Prik auberginerne og bag dem ved 225 grader i ca. 45 minutter. Vendes evt. et par gange.
2. Når auberginerne er kølet af skrabes indmaden ud og hakkes groft. Skrællen kasseres. Kasser så meget af væsken som muligt.
3. Rør tahin med samme mængde vand.
4. Rør alle ingredienserne sammen og smag til med salt og citron.

2 kommentarer:

  1. Hvor stor er portionen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har søreme ikke prøvet at veje portionen, men der er til 3-4 personer, som del af en forret. Antager du at der er ca. 200g aubergine tilbage efter bagning (og kassering af skrællen) er der måske 3-400g færdig mos. Håber det hjælper.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...