torsdag den 14. juni 2012

Braiseret ananas med mandler og hvid chokolade


Sommer er dejligt. Og alt det lækre friske frugt der i overflod kommer til de små markeder og frugthandlere indbyder til at blive omdannet til lækre og lette sommer desserter. Når frugten altså ikke spises som den er fx til morgenmad med mælk. Jeg har fx fået mig sæsonens første jordbær, abrikoser, kirsebær og meget andet godt (mere om det i et senere indlæg).


Men inden det bliver sommer er det jo som bekendt forår (jeg ved det, jeg er født genial) og her er der knap så meget frisk frugt at omdanne til lækre desserter. Men, det manglende udbud på frugt, er nu ikke noget, der for alvor kan holde dessertlysten tilbage.



Så når jeg får lyst til en let forårsdessert med frugt, kigger jeg forbi frugthandleren og ser hvad der er. Og selv om der egentlig er en lidt forskellige ting at vælge imellem, er det måske mest inspirationen det kniber med. Så jeg snuppede en ananas uden præcis at være klar over hvad jeg ville omdanne den til.


Heldigvis fandt jeg en opskrift på braiseret ananas i karamel i Nikolaj Kirks kogebog Aftensmad, som jeg ”opgraderede” med lidt hvid chokolade. Og det var en opgradering der skabte glæde i det lille hjem!




Braiseret ananas med mandler og hvid chokolade

1 ananas i skiver            
25 g smør
2-3 spsk. rørsukker
25 g sultana rosiner

Saft af 2 appelsiner
25 g mandler, ristede
1 dl. vand
25 g hvid chokolade, groftrevet

1. Varm smørret i en pande og brun ananas stykkerne ved middel varme (begge sider).
2. Tag ananasstykkerne, kom rørsukker på panden og lad det smelte til en tyk karamel.
3. Kom appelsinsaft og vand ved og lad det koge lidt ind til det tykner.
4. Kom ananasstykkerne tilbage på panden og kom rosinerne ved og varm igennem, 1-2 min.
5. Server  ananasstykkerne med sauce, ristede mandler og reven hvid chokolade.

Du kan også rive lidt appelsinskal og drysse over.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...