søndag den 10. juni 2012

Stegt kylling med tomatsalatat og hvide majroer


Kylling, velfærd og velsmag er noget der kan få folk op af stolene. Der er nu et stykke tid siden jeg skrev om en stegt majskylling, som jeg synes smagte godt på trods af at den sikkert ikke har haft et bedre liv end en almindelig kylling.

For nogle uger siden havde Søndagsavisen en artikel hvori frosne og billige kyllinger (max 25 kr. /kg) havde klaret sig markant bedre end de dyrere og ferske kyllinger. Resultatet er lidt udfordrende for en madblogger, der går bare en lille smule op i kvalitet. Men resultatet vækkede også min nysgerrighed og da jeg elsker at komme til bunds i tingene, besluttede jeg mig for at sætte mig lidt ind i sagen.

En hurtig Google søgning gav ikke rigtig noget. Ingen bloggere (eller andre medier) synes at have kommenteret på det overraskende resultat. Nogle medier rapporterede blot resultatet uden at stille sig kritisk an.

Det er også på tide at jeg går til bekendelse. Jeg nærer ikke større tillid til dagbladenes mad tests eller deres eksperter. Jeg betvivler som sådan ikke at de er kvalificerede til opgaven, men ofte synes jeg at deres tests lader meget tilbage at ønske. Derudover er der rigtig mange modstridende resultater i aviserne. Fx er det ikke så længe siden at Søndagsavisen i en test viste at forbrugerne rent smagsmæssigt foretrak de kvalitetsprodukter frem for billige (og ringere) produkter. At forbrugerne så undlader at købe dem pga. prisen er en anden historie.

I eksemplet med kyllingen ser jeg flere problemstillinger. Fx er kyllingerne tilberedt efter en metode de færreste benytter (eller har hørt om). Et andet problem er at kyllingerne er indkøbt to dage før den er tilberedt. Det betyder så at de frosne kyllinger kunne tø op, mens de ferske lige bliver to dage ældre. Endelig mangler der test af fx en økologisk kylling på frost (der er en fersk økologisk med). Og også Bornholmer kyllingen, som kan fås både fersk og frossen i supermarkederne, er kun med i den ferske version.

Men måske er den største mangel er at der ingen refleksion er over resultatet.

Men, men, men… når ret skal være ret er en perfekt stegt kylling, med sprødt skind noget af det lækreste man kan sætte tænderne.  Så kyllingen her, kan være startskuddet på et eksperiment. Denne var en fersk fransk økologisk en af slagsen jeg fandt i Irma.

Spørgsmålet var så bare, hvordan man får den perfekte kylling, som er saftig, smagfuld og har sprødt skind. Og det på gammeldags manér, dvs. ikke noget med molekylær gastronomi her, tak. Den skal kunne laves derhjemme en søndag eftermiddag. Efter at have googlet lidt rundt fandt jeg en opskrift på en klassisk stegt kylling på BBC. Kyllingen lægges på end bund af grøntsager og rodfrugter, gnides indvendig og udvendig med salt. Og skindet gnides med smør.

Resultatet blev en overraskende saftig og mør kylling, med sprødt skind. Nu havde jeg ikke samtidig tilberedt de andre kyllinger, så jeg kunne sammenligne, men jeg havde noget svært ved genkende de hårde ord Søndagsavisens testpanel generelt havde. Og ordene blev i hvert fald gjort til skamme. Kyllingen blev med stort velbehag fortæret rub og stub. Opskriften på tomatsalaten kan du se her. Next up, er en frossen Bornholmer kylling.

  1. 4 gulerødder skrælles og deles først på langs og dernæst endnu en gang på langs, så du får fire lange stænger pr. gulerod. 2 løg skæres i kvarte. 4 fed hvidløg pilles og grøntsagerne lægges på bunden af et fad.
  2. Kyllingen gnides med groft salt indvendig og udvendig. Gnid skindet ind i 25g smør og bind kyllingen op.
  3. Læg kyllingen på grøntsagerne og kom 2 dl vand i bunden af fadet. Kyllingen steg ca. 15 pr. 250g ved 175g, til skindet er gyldent og lækker. Er skindet ikke helt sprødt nok kan du give den 5-10 min. mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...