tirsdag den 5. juni 2012

Forårsruller med svinekød og grøntsager


Nogle gange ville jeg ønske jeg kunne sparke mig selv bagi. Selvfølgelig er det, kun det næstbedste valg. For hvis jeg kunne, ville jeg hellere gøre det om, så jeg ikke behøvede at sparke mig selv. Men hvis jeg nu kunne skrue tiden (og støvlehælen) tilbage, ville jeg nok ligge på en solbeskinnet strand med massere af tjenere omkring mig. Og så ville jeg nok have en betydelig mindre øm bagdel.

Når jeg gerne ville sparke mig selv bagi skyldes at jeg aldrig fik købt de nye hvidløg, som jeg havde set hos min grønthandler og hvis skæbne – havde jeg fået min vilje - var at ryge i mine forårsruller. De nye hvidløg der lå hos grønthandleren havde med deres duft fristet mig igennem en hel uge, men da jeg endelig skulle have dem havde han selvfølgelig ikke flere. Og det så ud til at alle andre også var løbet tør for nye hvidløg.


Nye hvidløg er mere aromatiske og milde i smagen end ”gamle” hvidløg, der kan være noget mere kradse. De er gode i fx tzatziki eller andre retter hvor der skal bruges rå hvidløg, eller bare retter der kalder på meget hvidløg, som fx den famøse kylling med 50 fed hvidløg.  

Og selvom det nu er over en uge siden, at jeg lavede disse forårsruller helt uden nye hvidløg, er det stadig ikke lykkedes mig at få fat i nogle. Skulle det lykkedes mig at få fat på nogle, så poster jeg med garanti en opskrift på tzatziki med nye hvidløg.

Strimlede grøntsager og østerssauce

Men tilbage til forårsrullerne med svinekød og grøntsager.  Da jeg var nede hos den asiatiske købmandsforretning anbefalede den meget kyndige ejer at bruge tyndt rispapir til forårsrullerne. Rispapiret dyppes i vand og duppes tørt, så det bliver smidigt og kan rulles stramt om fyldet. ”Papiret” er meget tyndt og gennemsigtigt og ser derfor anderledes ud end den gullige og ugennemsigtige indpakning mange kender.

Bønnespirer havde den gode købmand ingen af, så dem måtte jeg tænke mig til. Ligesom med det nye hvidløg.

Forårsruller med svinekød og grøntsager

4-500g hakket svinekød          
Olie til stegning
1 forårsløg, fintstrimlet
1 spsk. sojasovs
1 spsk. østerssauce
Rispapir    

2 fed hvidløg, finthakket
3 cm ingefær, finthakket
1 løg, finthakket
1 Gulerod i fine strimler
Korianderblade
Vand 

1. Lav først fyldet ved at svitse løg i lidt af olien i ca. 5 min ved svag varme. Tilsæt ingefær og svits med i 2 min. Tilsæt hvidløg og steg med i 1 min.
2. Skru op for varmen og tilsæt kød og lad det brune. Tilsæt soja- og østerssauce og skru ned for varmen og færdigsteg kødet. Smag evt. til med mere østers- eller sojasauce.
3. Forbered forårsrullerne efter anvisningen på pakken (mine skulle fugtes og duppes tørre inden fyldet lægges på).
4. Læg lidt kødfyld på papiret og top med forårsløg, gulerod og koriander og lul pakkerne.
5. Dybsteg forårsrullerne til de er gyldne og sprøde. Server med sojasauce.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...