tirsdag den 29. maj 2012

Rabartærte med lys chokolade


Jeg er ikke nødvendigvis den største fan af rabarber. Misforstå mig ikke, jeg kan godt lide den syrlige smag. Min tilbagetrukne position i fanklubben skyldes mere at det er svært at få en interessant konsistens ved  tilberedning. Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre. Derimod er jeg ikke er sikker på at jeg kan gøre det uden utallige minutiøse semividenskabelige eksperimenter. Eller ved at  investere hundrede vis af timer på research. Skulle De, kære læser, dog have fundet de vise rabarbers sten hører jeg meget gerne mere derom.

Men sagen var den, at jeg havde et kæmpe bundt rabarber der skulle bruges (nærmere en hel pose, der truede med at optage al plads i køleskabet), som jeg havde fået af nogle venner med have. Så der var ikke andet valg end at lægge min videnskabelige ærgerrighed til side og bare hoppe ud i det.

Så i stedet for en længere videnskabelig søgen efter en perfekt rabarber tilberedning kastede jeg mig ud i en rabarbertærte med lys chokolade af Morten Heiberg. Dog har jeg brugt en standard opskrift på mørdej, der er lidt simplere end Heibergs. Jeg har tidligere og med god succes bagt bl.a. Heibergs brownies, chocolate chip cookies, firkantede citroner og Morten Heibergs bedste chokoladekage (ja, det hedder den!).

Hvis De nu, kære læser, tror at historien ender lykkeligt her, ved at jeg rapporterer om den bedste rabarbertærte menneskeheden har set (eller smagt), kan jeg i stedet betro Dem at det ikke helt er tilfældet. For da jeg satte tænderne i tærten var der en smagsmæssig udfordring. Den syrlige creme fraiche stod ikke ved første smagning helt godt til den lyse chokolade syntes jeg.

Om kombinationen blot krævede til tilvænning eller om tærten blev bedre med tiden ved jeg ikke. Men jeg ved at jeg synes bedre og bedre om tærten jo mere jeg spiste over de følgende dage. Og da tærten var ved at være spist var jeg blevet mere end glad for den (en der mon en sammenhæng?). Det vil jeg lade være op til Dem, kære læser, at vurdere.

Lys chokoladetærte med rabarber

Mørdej
100g koldt smør  
150g hvedemel         

1 æg
2 spsk. sukker

1. Bland mel og sukker sammen og kom smørret i. Bland til massen er smuldrende. Kom ægget i og bland til du har en ensartet masse. Stil på køl i 1 time. Rul dejen og kom den i en tærteform. Bag ved 190 grader i 20-25 min.
2. Du kan evt. prikke bunden med en gaffel for at dejen ikke skal bule op. Du kan også lægge et stykke bagepapir med tørrede bønner eller salt på dejen for at presse den ned og forhindre at den buler op.
Fyldet

850g rabarber, i stykker                    
1 vaniljestang
5dl koldt vand
300g sukker
1 stang kanel

400g lys chokolade, finthakket
2 æg
1 dl. mælk
2 spsk. lys soja
2½ dl. cremefraiche, 38%


1. Kom vand, sukker, kanel og halvdelen af vaniljen i en gryde og lad det koge op. Sluk når vandet koger og kom rabarberne i. Lad det trække til de er møre. Stil dem herefter i køleskabet til de er kølet helt af. Sigt væsken fra når rabarberne skal bruges.

2. Smelt chokoladen over et vandbad.

3. Varm mælk og cremefraiche til kogepunktet med vaniljen. Pisk imens æggene i en skål

4. Hæld mælkeblandingen, igennem en sigte, over de piskede æg lidt efter lidt og pisk til bladningen begynder at tykne. Sigt cremen over i den smeltede chokolade og vend forsigtigt i massen.

5. Læg rabarber i bunden af mørdejen og fyld op med chokoladecremen.

6. Bag ved 110-120 grader i 50-60 min. til massen har sat sig helt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...