onsdag den 23. maj 2012

Svinemørbrad med citronskal og tomatsalat med rødløg og basilikum



Denne uge har med madbloggeres øjne været kontroversiel. En kronik med titlen Madbloggere savner ambitioner” af Mogens Bisgaard, har udløst harme blogindlæg og kommentarer om indholdet (se links nederst i indlægget).

Madbloggernes æstetisering, siger artiklen ”... stemmer alt for sjældent overens med en hverdag, der for manges vedkommende består af arbejde, ulvetime og opvask, kun afbrudt af besvimelseslignende søvn."(måske lidt ironisk når forfatteren, ifølge Information er næstformand i Slow Food København Nordsjælland).

Jeg ved ikke om jeg skal krybe til korset for på det sidste at have postet nogle opskrifter på simremad, der har krævet det moderne menneskes dyrebareste ressource: tid. Og det tid til at lave mad.


Til alt held – i hvert fald for dem der er i bekneb for tid - er dagens indlæg noget der er relativt hurtigt at lave. En gang imellem - og kun en gang imellem - må jeg bare have et godt stykke  svinemørbrad. Det kan være et rigtig godt stykke kød i mørbradsgenren. Desværre kan det til tider også være kedeligt. Her gælder det om at være gode venner med sin slagter. Når jeg kalder det for "mørbradsgenren" er det fordi at mørbraden, hvad enten fra en gris eller okse, ofte karakteriseres som mindre smagfuld end andre udskæringer (der ofte kræver længere tilberedningstider). Ingen navne nævnt - ingen glemt.


Måske er det derfor jeg kun skal have det en sjælden gang. Men når det er, er det nu stadig et velsmagende stykke kød.  

Reven citronskal kan forøge velsmagen. Jeg drysser lidt på for ekstra zing. Og så giver jeg tomatsalaten med rødløg og basilikum jeg bloggede om i sidste uge (faktisk lavede jeg det hele i sidste uge, men som blogger lærer man hurtigt at strække sine indlæg).  

Opskriften er simpel. Brun mørbraden grundigt på alle sider ved høj varme. Steg den færdig ved svag varme eller i ovnen ved 180 grader. Drys med salt og reven citronskal.




Links:

"En rigtig madblog", Anarkistens (ægte) Kogebog

"Hvad er en rigtig madblogger?", Pilles Univers

"Madblogger eller ej…" , Newyorkerbyheart

Og Klidmosters kommentar "Oh, at være en madblogger"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...