tirsdag den 1. maj 2012

Etiopisk simremad: wot med hakket kød og Injera


Det er en skam at det traditionelle etiopiske køkken ikke nyder nogen større berømmelse herhjemme. I USA, derimod, er det helt almindeligt at spise etiopisk på etiopisk restaurant.

København havde faktisk i en alt for kort årrække en etiopisk restaurant, der serverede autentisk herligt krydret mad. Adis Mesob, hed den, og lå på Fredensgade. Her fik jeg mere end en gang stillet min appetit på etiopisk mad. Desværre bukkede den under, netop på grund af manglende kendskab til etiopisk mad.

Et traditionelt etiopisk måltid består af Injera, en syrnet blød og svampet mad pandekage, der bruges som redskab til at svøbe om krydrede langtidssimrede saucer med kød og grøntsager kaldet wot eller wat. Fælles for mange af retterne er at de krydres med krydderblandingen Berbere og Niter Kibeh, som er klaret smør, der simres over svag varme med krydderier. Jeg er en meget stor tilhænger af disse krydrede og smovsede simre retter.

Injera
Injera

Jeg kan også rigtig godt li’ at man ikke får bare en ”ret ”, men mange små forskellige retter på sit injeera. Så har man mulighed for at smage mange forskellige ting.  
Traditionelt spiser etiopierne ikke wots lavet på hakket kød, men jeg har ladet mig fortælle at de uofficielt og i dybeste hemmelighed også tilberedes og spises med lige så stort velbehag som de traditionelle retter. 
Berbere
Berbere


Og egentlig er mad pandekager og hakket kød som skabt for hinanden. Og lidt kunstnerisk frihed kan jeg vel tilgives, når jeg nu har vist min velvilje og postet nogle traditionelle etiopiske retter her, her og her!


Wot med hakket oksekød
Smør til stegning
4-500g hakket okse el. lammekød        
1 stort løg, finthakket
2 fed hvidløg, finthakket
½ dåse tomatpuré
2 fed hvidløg, finthakket
3 cm ingefær, skrællet og fintakket
1½ tsk. paprika
½ tsk stødt spidskommen
½ tsk stødt spidskommen
½ tsk. allehånde
¼ tsk. gurkemeje
¼ tsk. stødt bukkehorn
1 knivspids kardemomme

1. Steg løg i smør ved svag varme i ca. 5 min. Tilsæt ingefær og steg i 2 min.
2. Tilsæt hdivløg og alle de tørrede krydderier og steg i 1 min.
3. Tilsæt kødet og skru op for varmen og brun det. Kom tomatpuré ved og steg det med i 1 minut.
4. Tilsæt vand, samt lidt salt og peber og lad retten simre for svag varme i ca, 10 min eller til kødet er færdigt.
5. Smag til og pynt med koriander og server med injera eller fladbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...