tirsdag den 15. maj 2012

Morten Heibergs firkantede citroner



Til et middagsselskab for nogle dage siden, spurgte værtinden mig om hvorfor en bestemt suppe var mislykkedes på trods af at hun havde fulgt opskriften slavisk (heldigvis ikke den suppe vi satte til livs den aften!). Opskriften kom fra en velrenommeret kogebogsforfatter, så grundlaget – blev der hurtigt enighed om – var i orden.

Da jeg ikke havde noget særligt velkvalificeret bud på hvorfor suppen havde fået en ualmindelig ”usympatisk” konsistens, som hun sagde, foreslog jeg derfor at kogebogsforfattere (og de der tester dem – hvis der da er sådan nogle) ikke altid forsyner læseren med de nødvendige detaljer, for at få det ”rigtige resultat”.

Og nu jeg er ved det så tillad mig en bredside mod kogebøger, der forsyner læseren med lange og tekniske beskrivelser af hvordan arbejdsgangen skal foregå, uden at specificere, hvorfor sovsen partout skal røres med en hullet træske for ikke at skille eller blive til noget ikke engang katten gider æde.
 
Når nu jeg på elegant vis havde frikendt værtinden for suppe miseren (altid godt at holde sig på god fod med kokken), så kan jeg nu - klog af skade - forsyne Dem, kære læser, med en detalje der utvivlsomt har voldt Dem mange søvnløse nætter.



Som du nok har gættet drejer det sig om Morten Heibergs opskrift på firkantede citroner (som jeg lavede til et andet middagsselskab). Heibergs dessert bog (Fristelser) er en af dem jeg flittigst bruger og som jeg er meget glad for. Jeg har bl.a. bagt Heibergs brownies, chocolate chip cookies, rabarbertærte med lys chokolade, samt Morten Heibergs bedste chokoladekage (ja, det hedder den!).

Mange af opskrifterne har ingen angivelse af hvor stor bageformen bør være for at opskriften fungerer som tiltænkt. Eller om du vil hvor firkantede citronerne skal være. Jeg har nu – på videnskabelig vis – testet og fundet frem til at en kvadratisk form på 22 x 22 cm giver et godt resultat ud fra de anvisninger monsieur Heiberg angiver. Min eneste lille ”quirk” er at jeg også tilføjer en smule vanilje og bruger skallen af hele citronen, frem for 1/3 i den oprindelige opskrift. Og nu, kære læser, burde der ikke være noget der holder Deres nattesøvn tilbage.

Morten Heibergs firkantede citroner

Bund

125g blødt smør
75g rørsukker
155g hvedemel



4 æg
250g sukker
½ dl friskpresset citronsaft        

Fyld

Fintreven skal af en økologisk citron
30g hvedemel
½ tsk bagepulver.

1. Kom bagepapir i en kvadratisk form (gerne 22 x 22 cm) og varm ovnen op til 180 grader.
2. Pisk smør og sukker sammen og vend melet i. Fyld dejen i bunden af formen og tryk den på plads. Bag bunden i ca. 20 min. og lad den køle lidt af.
3. Fyldet: pisk æg og sukker med en elpisker i 2 min.  Vend citronsaft og skal i. Sigt mel og bagepulver i og pisk det i massen.
4. Kom massen oven på dejen og bag, igen ved 180 grader, i ca, 20-22 min. Køl kagen af og pynt evt. med flormelis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...