torsdag den 17. maj 2012

Tomatsalat med rødløg og basilikum



 
Måske er jeg et utaknemmeligt skarn. Jeg synes sommeren lader vente på sig. Jeg har dog set de første spæde tegn på den hos min grønthandler. Bagdelen er, at det bare ikke er den danske sommer, men derimod den spanske, som var ophav til en overflod af økologiske tomater af allerbedste slags. Søde og runde i smagen, som solmodne tomater skal være.
 
Et paradoks fra jordbrugets fagre verden er at en spansk tomat udleder mindre CO2 end en dansk eller hollandsk for den slags skyld. Og det på trods af transporten. Og årsagen er enkel: danske drivhuse skal varmes op når det ikke lige er højsommer udenfor.



Et andet paradoks er at økologisk dyrkede grøntsager ofte udleder mere CO2 end deres konventionelle modstykke. Grunden er at økologiske landmænd bruger mere husdyrgødning for at få et ordentligt udbytte. Og det betyder mere CO2.

Det betyder nu ikke at De, kære læser, skal gå i en stor CO2 forskrækket bue uden om økologiske grøntsager, når De er ude at gøre deres indkøb. Ikke nødvendigvis. For muligvis udleder mine økologiske tomater mere CO2 . Til gengæld betyder økologi færre pesticider og ingen kunstgødning og dermed færre skadevirkninger i naturen. Så hvis du vil, kan du hive lommeregneren frem. Noget simpelt regnestykke er det næppe og hvordan det ender op har jeg ingen anelse om.



Men jeg ved at jeg til hver en tid foretrækker gode tomater. Og er de økologiske er det et plus. Men det vigtigste er at de er gode. Også hvis de er rejst hele vejen fra Spanien. For en god tomatsalat betyder sommer og sommer er hvad jeg trænger til. Send flere tomater, tak!

Skær 500g tomater i skiver og læg dem på et fad med 1 spsk. olivenolie og 1 spsk. hvid balsamico. Vend tomaterne i blandingen og krydr med salt og peber. Finhak et halvt rødløg og skær så meget basilkum i strimler som du har lyst til og drys på. Vend det hele sammen og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...