torsdag den 21. juni 2012

Løgismose kylling med nye grøntsager, tzatziki og salat


For mere end en uge siden skrev jeg om Søndagsavisens test af kyllinger der overraskende (i hvert fald for mig) viste at frosne kyllinger smagte bedre end ferske (inkl. en økologisk kylling). Samtidig postede jeg min egen opskrift på en saftig stegt kylling med sprødt skind, som første del af en helt igennem uvidenskabelig efterprøvning af Søndagsavisens resultater. For kan det virkelig passe at de frosne (og billige) kyllinger er bedre end ferske og dyrere kyllinger?


Jeg havde egentlig planlagt at udsætte en frossen Bornholmerkylling for (næsten) samme behandling, men da der i ugens løb havde været en del skriverier i pressen om Løgismoses gourmet kylling har jeg valgt at teste denne og udsætte bornholmeren til et endnu uvist tidspunkt.


På papiret er der mange positive ting at sige om Løgismoses gourmet kylling. Det er en frilandskylling, der Ifølge Løgismose går frit rundt i skovene for foden af Pyrenæerne i dagtimerne og lever af hvad der er i skovbunden. Derudover fodres de med majs og kyllingen slagtes først når den er ca. 90 dage gammel mod 38 dage for en konventionel kylling. Og så er kyllingen Label Rouge certificeret. Og det kan du læse om her.

Med en pris på 89 kr. for 1, 4- 1, 5 kylling lægger den sig prismæssigt mellem de billige frostkyllinger (set helt ned til en 18 kr. – ja atten!- på tilbud) og de økologiske kyllinger (jeg gav 140 kr. for ca. 1, 5 kg i Irma i sidste uge). Om det er kombinationen af prisen og den kvalitet Løgismose og fransk frilandskylling står for, der har vundet forbrugernes hjerter skal jeg ikke kunne sige, men Netto har i hvert fald meldt ud at salget er gået over al forventning. Så meget at man nu vil have kyllingen i sit faste sortiment.  

Jeg tilberedte Løgismose kyllingen på stort set samme måde som den i sidste uge. Jeg gned kyllingen godt med salt både ud- og indvendig. Så blev skindet gnedet med smør og kyllingen blev lagt på en bund af nye grøntsager: løg, hvidløg, gulerødder og mini courgetter som jeg havde købt hos grønthandleren. Jeg hældte 3 dl. vand i bunden af fadet og gav den 10 min ved 225 grader og færdigstegte den 1 time og 5 min. ved 175 grader. Serveret med tzatziki, brød og salat af glaskål med granatæbler.

Kyllingen havde fin smag. Til gengæld var kødet noget sejt. Det er nogle gange tilfældet med frilandskylling (race?), men det behøver det nu ikke at være. Den økologiske kylling, ligeledes fra Frankrig, som jeg skrev om i sidste uge, for eksempel, var mør i kødet.

Jeg er ikke klar over om jeg var uheldig med netop denne kylling eller om kødets struktur bare er sådan på denne type kylling. Er kødet sejere i strukturen vil jeg måske overveje at braisere eller langtidssimre den i stedet for at ovnstege den. Et tredje alternativ kunne være at marinere kyllingen inden stegning. Og endelig kunne man overveje at bruge den til en ret som paella.

Kyllingen serveres med grøntsagerne, tzatziki samt en salat af glaskål og granatæblekerner. (opskrifter bliver lagt ud senere).
Stegt kylling

1 hel kylling (ca. 1,5 kg)            
25 g smør
4 Gulerødder, skrællet
3 løg, i kvarte
3-4 små courgetter, halveret på langs        

3 dl. vand
Salt
Peber
4 fed hvidløg
evt. olivenolie


  1. Gulerødderne deles først på langs og dernæst endnu en gang på langs, så du får fire lange stænger pr. gulerod. Læg alle grøntsagerne på bunden af et ovnfast fad
  2. Kyllingen gnides med groft salt indvendig og udvendig. Gnid skindet ind i 25g smør og bind kyllingen op.
  3. Læg kyllingen på grøntsagerne og kom 3 dl vand i bunden af fadet. Kyllingen steg ca. 15 pr. 250g ved 180 g, til skindet er gyldent og lækker. Er skindet ikke helt sprødt nok kan du give den 5-10 min. mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...