torsdag den 7. juni 2012

Salat af hvide majroer, tomat, rødløg og æbleeddike

Salat af hvide majroer, tomater og rødløg

Regionen Bretagne i Frankrig er vist ikke bedst kendt for grøntsager. Smør, østers, havsalt (Fleur de sel de Guérande). For ikke at nævne æbler, calvados, cider og honning og er noget af det regionen er mest berømt for.


Som det nu ville sig passerede jeg for et stykke tid siden en grønthandler jeg normalt ikke kommer forbi. Min nysgerrighed blev vakt af synet af noget der lignede en forvokset hvid radise af bretonsk herkomst. Da jeg trådte indenfor for at spørge grønthandleren, hvad det mon var for en størrelse han havde liggende udenfor, fortalte han at det rent faktisk var en radise, men at smagen er mildere end dens bedre kendte rød-hvide slægtning.


Min erfaring med radiser er ikke prangende, men jeg kan godt lide deres sprødhed. På en god dag kan jeg finde på at dyppe dem i olivenolie og havsalt. Og på en (sjælden) hverdag konsumeres de blot som de er. Jeg havde ingen idé om hvad jeg ville kreere med min bretonske radise, men da min nysgerrighed nu var vakt var jeg nødt til at have et bundt med hjem.


Tomater og skrællet majroe

Vel hjemme i køkkenet, skrællede jeg en og dyppede i olivenolie og havsalt. Men af radise smagte det nu ikke rigtig. Eller også var det en meget mild og fin radise smag. Og efter at lidt googling blev min hvide radise forvandlet til en majroe. Det er i hvert fald min seneste (og eneste) teori. Kan De, kære læser, imidlertid be- eller afkræfte teorien, ville jeg være godt nysgerrig efter at  få det at vide.


Radise eller majroe – var smagen fin og sart med en dejlig sprødhed. Som en bretonsk hyldest til min specialindkøbte majroer (tror jeg!) vendte jeg dem sammen med at par tomater i en dressing af æbleeddike, havsalt og olivenolie.





Salat af hvide majroer, tomat og rødløg
1 hvid majroe, skrællet og skivet tyndt          
2-3 store tomater, i skiver
1/4 rødløg, finthakket

Havsalt & peber
1 spsk. olivenolie
1 spsk. æbleeddike el. hvid balsamico

1. Kom havsalt, peber, olivenolie og æbleeddike på en tallerken og bland tomater og majroe heri.
2. Anret med majroer nederst og tomater ovenpå. Slut af med rødløg.
3. Med en ske kan du evt. hælde lidt mere dressing på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...